D/S Marosa

Kallesignal
LFHT - LELI
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1925
Byggenummer
1162
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.513
Nettotonnasje:
839
Dødvekt:
2.350

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 200
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
271.5'
Bredde:
40.1'
Dypgående:
15.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    9/1925: A/S Mabella (Karl Bruusgaard), Drammen - MAROSA
    11/1929: A/S Mabella (Karl Bruusgaard), Drammen - MAROSA 
    4/1940: Disp. overtatt av NORTRASHIP. 
    1941: I mai eller juni 1941 ble MAROSA beskutt av et japansk krigsskip. Japanerne tvang deretter det        norske skipet med inn til en havn nær Hong Kong, men 3 dager etterpå ble MAROSA løslatt.
    (Kilde: www.warsailors.com).
    Det må antas at denne hendelsen er den som beskrives i sjøforklaringen til - MAROSA
    1945: A/S Mabella (Karl Bruusgaard), Drammen - MAROSA
    1953: Newland S. S. Co. Ltd, Panama - EASTERN FORTUNE
    1961: Pan Norse S. S. Co. Ltd (Wallem & Co), Panama - EASTERN FORTUNE           
    1963: Chiat Lee Nav. Trading Co., Panama - ARGO
    12/1969: Arrestert i Manila.
    1970: Solgt til opphugging i Manila, Philipinene.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 18.9" - 31.9" - 51.2". Maskineri bygget ved F. Schichau G.m.b.H., Elbing, Danzig, Tyskland. Kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/marosa.html