D/S Lofoten

Kallesignal
LDTQ - LKGQ
Klasse
DNV1A1 med fribord
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1932
Byggenummer
269
Leveringsmåned
Februar

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.576
Nettotonnasje:
901
Dødvekt:
760

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 359
Fart:
16,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
248.6'
Bredde:
38.1'
Dypgående:
21.7'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2. verdenskrig.

    2/1932: Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes - LOFOTEN
    10/1944 - Deltok i evakueringen av Finmark.
    /1963: omdøpt  - VÅGAN
    5/1964: Kypros Comp.Nav.S.A (Troodos Sh.Co.Ltd)Limassol - KYPROS
    11/1966: Ødelagt 10/11 av brann

    Maskineri
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 23.6"-37.4"-63". Bygget ved Fredrikstad Mek. Verksted. Kjeler samme.

    "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 69-71:

    "Hurtigruteskipet Lofoten hadde i mellomtiden forlatt frontlinjebyen Kirkenes med avgang klokken 02 natt til fredag 12. september [1941], uvitende om dramaet som utspilte seg lenger vest. Reisen ut den bombeherjede Varangerfjorden var problemfri, og Vardø ble passert ved ellevetiden. På Persfjorden smalt det plutselig akterut. En vannsøyle sto opp i kjølvannet. [...]

    Skipet nærmet seg innløpet til Syltefjord og gikk kloss til land. Men hun var fem nautiske mil fra ubåten. Det var nytteløst å komme på skuddhold med torpedoer. [...] Snart fosset undervannskrysseren [K-2] mot Lofoten i mer enn 20 knops fart. De første skuddene falt på 7500 meters hold. [...]

    Om bord i Lofoten var kaptein Alf Korneliussen av den gamle og hardbalne skolen. Han hadde ikke tenkt å gi seg frivillig. Hurtigruten hadde 14 knop som marsjfart, men navigatørene og maskinfolkene visste at det bodde mer i dampmaskinen på 2200 hestekrefter. Korneliussen beordret alle ledige hender til fyrdørken og ga ordre om full fart. Lofoten bykset forover, og svart røyk veltet ut av skorsteinen. Under prøveturen i 1932 var toppfarten målt til 17,25 knop, men forståsegpåere sverget at hun nå slo sin egen rekord. Da Syltefjordklubben ble passert, var ubåten fortsatt langt unna. Skuddene falt harmløst i hurtigrutens kjølvann. [...] Lofoten hadde overlevd og var ikke truffet av en eneste granat".

    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsl.html#Le