M/S Lai

Verft

Navn
Byggeår
1912
Byggenummer
384
Leveringsmåned
april

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Ble senket:

Tonnasje

Bruttotonnasje:
509
Nettotonnasje:
428

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK
Bygget av:
J & C. O. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm.

Dimensjoner

Lengde:
160.4'
Bredde:
30.0'
Dypgående:
12.1'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    OPPRINNELIG BYGD SOM 3 MASTERS SKONNERT

    4/1912: Ukjent eier i United Kingdom - NETHERTON
    /1912: Job Bros., St.John's, Newfoundland, Canada - NETHERTON
    /1913: A.Bolten Wm.Millers Nachf., Hamburg, Tyskland - CARACAS
    9/1914: Oppbrakt av Royal Navy i Nordatlantern.Ført til Falmouth og erklært god prise.Solgt til Norge
    2/1915: A/S Lai (G.M.Bryde) Kristiania - LAI
    /1915: innsatt motor: Bolinder   
    6/1916: A/S Framfart (Bryde & Andersen) Sandefjord - LAI
    /1917: A/S Framfart (Leif Bryde) Sandefjord - LAI
    /1917: Mohn, Kristiania - LAI
    7/1917: Senket 13/7 i pos. N 57.12' E 03.35'-120 n.m.SW av Lindesnes av tysk ubåt UC-55 ( Oberleutnant zur See  Horst Rühle von Lilienstern ) på reise Shields til Kristiania med kull. Alle reddet.


    Maskineri:
    Råoljemotor, Gusto, 2-takt/enkltvirkende, 3-sylinder, syl. dim.: 230 x 380 mm. Maskineri bygget ved Werf Gusto, Schiedam, Nederland.

    Se også:
    https://www.uboat.net/wwi/ships_hit/3476.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 57.2
    Lengdegrad: 3.58333