v/H.Larsson-Fedde.
11/1898: D/S A/S Otto Thoresen Linie (O.Thoresen) Kristiania - SICILIA
4/1920: D/S A/S Otto Thoresens Linie (O. & Thor Thoresen A/S) Kristiania - SICILIA
12/1920: D/S A/S Otto Thoresens Linie, Kristiania - SICILIA
12/1921: D/S A/S Otto Thoresens Linie (Fred OLsen & Co) Kristiania - SICILIA
9/1923: D/S A/S Spanskelinjen (Fred Olsen & Co) Kristiania - SICILIA
/1924: D/S A/S Spanskelinjen (Fred Olsen & Co og Ole R. Thorsen) Kristiania/Oslo - SICILIA
2/1934: Fred Olsen & Co., Oslo - SICILIA
7/1935: D/S A/S Kongshaug (M. H. Kongshavn & Sønner A/S) Haugesund nytt navn - KONGSHAUG
1940 - Overtatt av NORTRASHIP
7/1942: Torpedert (Senket) den 9. juli av tyske E-båter i pos. N 50.19' W 03.00' utenfor Portland på reise Cardiff til Poole med kull. (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland). 8 personer omkom.
Maskineri:
Triple dampmaskin 3 cylindere diam. 17"-27.3"-44". Maskineri bygget ved Sir Christopher Furnes, Westgarth & Co. Midlesborough, Uk.
Kjeler samme
Minnehallen i Stavern skriver:
D/S KONGSHAUG gikk i konvoi ved kysten av England lastet med kull. 9. juli 1942 befant hun seg i Lyme Bay, mellom Dartmouth og Portland, da hun ble angrepet av hurtiggående tyske E-båter. D/S Konshaug ble senket av en torpedo som traff like foran brua, og hun gikk ned på sekunder. Mannskapet forsøkte å gå i båtene, men måtte stupe over rekka i største hast. Seks nordmenn og to briter fulgte med Kongshaug i dypet. 14 mann ble tatt opp av sjøen av britisk jager.
De norske som omkom:
Nils Johan Studsvik - Kaptein
Fredrik Ferdinand Hansen - 1. Styrmann
Sigvald Kornelius Strand - 1. Maskinist
Birger Normann Sjøvik - 1. Styrmann
Odd Riegels - Maskinist
Alf Emil Gundersen - Matros
Hans Olai Eritzland - Stuert
Kristian Børmark - Fyrbøter
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/kongshaug.html
Breddegrad: 50.31667
Lengdegrad: -3