D/S Kong Harald

Kallesignal
JSQN - LEGV
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1890
Byggenummer
102
Leveringsmåned
oktober

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
955
Nettotonnasje:
588

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 222 IHK 800
Fart:
12 knop

Dimensjoner

Lengde:
198.2'
Bredde:
30.2'
Dypgående:
20.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2. verdenskrig.

    10/1890: Levert som KONG HARALD til A/S Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim
    00/1909: Forlenget: 22.4'- Dødvekt: 865 tonn. Brutto: 1.151 tonn. Net: 679 tonn
    12/1941: Stoppet av engelske sjøstridskrefter 26. desember 1941. Tatt til Kirkefjorden ved Reine, Lofoten 27. desember. Maskinfolk fra engelsk marinefartøy kom om bord og gjorde maskinen ubrukelig, og radiosenderen ble demontert av engelske soldater og tatt med 28. desember. Engelskmennene forlot D/S Kong Harald samme dag. Se sjøforklaring.
    02/1951: Solgt til Remorquage Letzer SA., Ostende, Belgia, nytt navn  WESTENDE
    06/1954: Solgt til opphugging i Brügge, Belgia.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 18.5"-32.5"-51.2". Maskineri bygget ved H. Pauksch, Landsberg, Tyskland. Kjeler samme.



    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleetsingles/kongharald.html