D/S Jotunfjell

Andre navn
ex Tip Top, ex Morris Adler
Kallesignal
MNFL - LCFL
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1915
Byggenummer
Nr 150
Leveringsmåned
november

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.492
Nettotonnasje:
1.494
Dødvekt:
4.300

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 280
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
253.6'
Bredde:
43.6'
Dypgående:
25.2'
  • HISTORIKK
    v/H.Larsson-Fedde

    11/1915: Passolt Steamship Co. Inc.,New York, USA - MORRIS  ADLER
    1/1916: Ejnar Stensrud, Skien - TIP TOP
    2/1916: A/S Jotunfjell (Olsen & Ugelstad) Kristiania - JOTUNFJELL
    1/1917: Torpedert av tysk U-båt UC 21 (Oberleutnant zur See Reinhold Saltzwedel) SW av Penmarch, slept inn til Lorient og reparert.
    1/1919: A/S Luksefjell (Olsen & Uglestad) Kristiania - JOTUNFJELL 
    1925: A/S Luksefjell (Olsen & Uglestad) Oslo - JOTUNFJELL
    2/1934: Grunnstøtte syd av Brønnøysund, berget av bergnings damperne STÆRKODER og PARAT. Reparert og forlenget.: DWT: 4.500 tonn BRT: 2.842 tonn. NET: 1.509 tonn. DIM: 282.8'-43.6'- 25.2.'
    9/1934: Omdøpt - VARANGFJELL
    11/1939: A/S Malmfart (Reinh. Mithassel) Oslo - VARANGBERG
    9/1941: Torpedert og senket den 26/9 av tysk ubåt U 203 i pos. N 47.50' W 24.50' i konvoi HG 73 på reise fra Melilla til Cardiff med jernmalm.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 21.0"-34.5"- 57.0". Maskineri bygget ved Great Lakes Engineering Works, Ashtabula, OH. USA. Kjeler bygget ved Marine Boiler Work Co. Worth Bros Co. Toledo, OH. USA.

    Se også:
    https://www.uboat.net/wwi/ships_hit/3206.html