D/S Ila

Andre navn
ex Cygnus
Kallesignal
LKOG
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1940
Byggenummer
16
Leveringsmåned
November

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.344
Nettotonnasje:
726
Dødvekt:
2.500

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 197 IHK 1200
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
251.2'
Bredde:
41.7'
Dypgående:
14.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    SJØSATT SOM GALICIA for FEARNLEY & EGER,OSLO.

    11/1940: Levert som CYGNUS til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen (Betalt: kr.1.665.171,-)
    00/1941: Berørte et vrak utenfor Stavanger. Stor bunnskade
    00/1942: Isskade i baug og maskinrom
    12/1944: Havari ved flyangrep nær Lervik på reise Odda til Gøteborg med Cynamid. 1 person omkom
    00/1946: Ombygd til oljefyring
    08/1952: Solgt til Lykkes Rederi A/S, Trondheim 
    12/1953: Omdøpt  ILA
    06/1960: Solgt til Skibs A/S Karlander ( E. Paulsen ) Fredrikstad, nytt navn  SLING
    06/1963: Solgt til Dartone Hong Kee Enginering Works, Panama, nytt navn  CATTLE
    00/1971: Solgt til Singapore for opphugging

    LASTEROM: 152.990 cub.ft.

    Passasjerer: 4 stk

    Maskineri
    Compound dampmaskin & en l/T turbin med utv.til hydr.kobling til propellakslingen. 2 cylindere diam. 16.7"-33.5"x33.5". Maskineri bygget ved Langesund mek. Versted - Kjeler samme