Bark Hermod

Andre navn
H. Elbing
Kallesignal
JCFG
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1872
Tollregistreringsdato
10. desember 1872

Tonnasje

Bruttotonnasje:
529
Nettotonnasje:
498

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
135.0'
Bredde:
28.6'
Dypgående:
18.0'
  • Historikk:

    1872 - Bygget av Eiketre ved Gebr. Mitzlaff, Elbing, Tyskland

    Innkjøpt fra Tyskland

    Hjemsted:
    1872 til 1904 - Lillesand

    Reparert:
    1886 og 1895 - I Lillesand

    Redere:
    1872 - Hans Jacob Hammer m/fl. Lillesand
    Parthavere:
    1/10 part - Hans Jacob Hammer
    1/10 part - B. Birkeland
    1/10 part - H.J. Henschien
    1/10 part - A. Krogh
    1/10 part - J. Damsgaard
    1/10 part - D. Nielsen
    1/10 part - Lars Hammer
    1/10 part - W. Uckermann
    1/10 part - A. Fredriksen
    1/10 part - L. Dannevig

    1890 - Hammers Enke m/fl, Lillesand

    1903 - A.N. Grønn, Vatne

    Skipsførere::
    1872 - A. Krogh
    1877 - Wilhelm Svendsen, Brekkestø
    1880 til 1895 - Adolf Fredriksen, Brentemoen, Lillesand ( Vikarfører for Kurtze)
    1898 - Kurtze
    1899 - Ole Christensen, Ringsdalen
    1900 - S.A. Johnsen
    1902 - Thorvald Christian Jonassen, Bergstø
    1904 - Jansen

    Endeligt:
    2/1904 - Sprang lekk ,dismasted og forlatt i Nord Atlanteren på reise fra Manzanillo - Havana til Bremen med Cedertre
    Alle berget

    Skipet hadde 14 manns besetning


    Avskrift av notat fra Kjell Rosenberg.

    Sjøkaptein Daniel Danielsn, Solheim , var for ikke lenge siden i farvenn der hans bestefar en gang hadde seilt med en Lillesandsskute. Hans mor var som ung pike på reis med skipet samme med sine foreldre i slutten av 1890 årene og var da i syd amerikansk farvenn bl.a. i Buenos Aires og Rosario .

    Da kaptein Danielsen kom til Rosario for en tid siden , fikk han fra det norske konsulatet et dagboksutdrag som bl.annet viser følgende anløp av Lillesandskip:

    Bark "Hermod" , Kapt Fredriksen Mai 1895 og Juni 1896 .

    Bark " Mod" kapt. J.A.Nielsen , 1895.

    Bark "Urania " kapt. S.Stendahl, 1895.

    Dagboken forteller at bark "Mod" av samme rederi som "Urania" skal ta med til Europa en sjømann fra Kristiansand som ble sykeavmønstret i Rosaria. Siden de to skip tilhører samme rederi, skal ikke "Mod" ha betaling for å ta sjømannen med .

    I 1896 skriver konsulen til sjømannspresten H.Vasstrand i Buenos Aires at en sjømann fra Kongsberg er rømt fra bark "Carl" ef Lillesand , kapt. Bentzen.

    I januar 1898 sender konsulen til sjømannspresten i Buenos Aires oppstilling over pengebidrag han har samlet inn fra norske skuter som har anløpet Rosario . Det nevnes skipene "Fryd"- "Blenheim"- "Galathea"- "Johannes" -"Freidig" -"Argus" med Dollar 5 fra hver.

    Den 11.mars 1898 skriver konsulen følgende til sjømannsprest H.Vasstrand i Buenos Aires:

    I besiddelse af Hr.Pastorens meget beskrivelse af 10.de d.

    Har jeg arrangert at det kan holdes gudstjeneste på Sailors`s Home, da de herværende fra skandinaviske Skibe delvis ligger for anker i srømmen og delvis saadan i udkanten af havnen at det neppe vilde være hensigtsmessig at holde noen Opbyggelse på dem .

    Med udmerket Høyagtelse

    NN.

    Ellers har utdraget notater om tragiske dødsfall, og om rømninger og om hensynsløse boardingmastere. De som i forrige generasjon la grunnen til handelsflåtens virksomhet hadde mange vansker å stri med i fremmede havner .

    Notat viser interessante trekk om sjømannsmisjonens virksomhet i disse fjerne år. En reise fra Buenos Aires til Rosario var ingen enkel tur i 1898 da Buenos Airespresten reiste til Rosario for å holde gudstjeneste for sine farende landsmenn.

    Sjømannsmisjonen har alltid vært omfattet med varm interesse i våre menigheter . Deres motto :

    Sjømannsmisjonen følger handelsflåten var en realitet også for 80 år siden - da Lillesandsskuter var å finne i fjerne farvann.

    Kjell Rosenberg.