D/S Trim

Andre navn
Tenger
Kallesignal
WJMS
Klasse
LR100A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1910
Byggenummer
44
Leveringsmåned
November

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.220
Nettotonnasje:
756
Dødvekt:
1.960

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 142
Fart:
8.5 knop

Dimensjoner

Lengde:
228.3'
Bredde:
36.0'
Dypgående:
14.8'
  • Historikk:

    11/1910 - Levert fra Antwerp Engineering Co. Ltd., Hoboken, Belgia til Atlantica Sea Navigation Co. Ltd. v/ Atlántica Tengerhájózasi Reszveng Sarsasag, Fiume (Rijeka), Kroatia - TENGER
    1912 - Solgt til D/S A/S Oslo v/ Brødrene Biørnstad, Kristiania - nytt navn - TRIM
    1914 - Solgt til N.V. Mij. s/s Hamborn v/ N. V. Handels en Transport Mij. Vulcaan, Rotterdam, Nederland - nytt navn - HAMBORN
    27.10.1915 - Oppbrakt av HMAS MELBOURNE mens hun var på reise fra New York, NY, USA til Caibarien, Cuba med stykkgods. Sent til Halifax, Canada med prise mannskap. Overtatt av Canadian Government, Halifax som fientlig eiendom.
    1918 - Overtatt av The Shipping Controller v/ J. Cory & Sons Ltd,  London, England.
    1921 - Solgt til Anglo-Portuguese SS Co. Ltd. v/ M. Isaacs & Sons Ltd, London.
    1923 - Solgt til Rederi-A/B Thetis v/ R. Hellberg, Göteborg, Sverige - nytt navn - START
    1.10.1932 - Gikk på grunn ca 3 nm øst for Storskär ved Stockholm, Sverige mens hun var på reise fra Kemi, Finland til Yarmouth, Norfolk, England med trelast.
    13.10.1932 - Brakt flott, kondemnert og solgt for hugging via Erik Brodin. Forlot Stockholm 13/12 for Karlshamn for å bli hugget ved Karlshamns Skeppsvarv.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindret, diameter 17.0”-28.0”-46.0”, slagl./stroke: 33”. Maskineri bygget ved North Eastern Marine Engineering Co. Ltd., Newcastle, England. Kjeler samme.