D/S Flytende hvalkokeri Coosack

Andre navn
Svend Foyn - Peeress
Kallesignal
MFKC
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1886
Byggenummer
153
Leveringsmåned
August

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.290
Nettotonnasje:
1.433

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 312

Dimensjoner

Lengde:
292.0'
Bredde:
38.1'
Dypgående:
27.5'
  • Historikk:

    8/1886 - Levert fra Short Brothers, Pallion, Sunderland, England for Taylor & Sanderson, Sunderland - PEERLESS
    1900 - Overført til Taylor & Sanderson SS Co. Ltd v/Taylor & Sanderson), Sunderland.
    1908 - Solgt til Hvalfanger-A/S Sydhavet (Peder Bogen), Sandefjord, som ble stiftet 30/07 med formål å drive
    hvalfangst rundt øyene Syd-Shetland i Sydishavet. Ombygd for benyttelse som hvalkokeri - nytt navn - SVEND FOYN 
    (Ombygningen kostet kr 262.000. Ideen med kokeriet var å kunne flytte fra felt til felt, slik at det kunne drive fangst gjennom hele året, men det viste seg at det ikke var lønnsomt å utruste to ekspedisjoner hvert år, dessuten var kokeriet for lite og dyrt å drifte. Satt i fangst ved Syd-Shetland i sesongen 1908/09 med 3 hvalbåter. En egen hvalbåt bygd i 1912 og to innleide.
    En av dem var T. H. DAHL (bygd 1910 for A/S Victor, Tønsberg). Ankom Syd-Shetlandsøyene 01/12. Det meldes: «Der observertes ingen is, ikke engang drivende isfjeld» 1909 Det var store åteforekomster, men hvalen var mager helt til slutten av januar måned. Det ble også meldt om mye østlig storm som forstyrret fangsten. I juni startet fangsten med base i Saldanha Bay i SydAfrika. Her ble det produsert 3.500 fat. Ellers så fant man ut at kokeriet var for dyrt i drift og størrelsen var for liten. 1913 Sesongen 1913/14 bortleid for kr. 73.160. 1914 Johan Rasmussen overtok som disponent. Sesongen 1914/15: SVEND FOYN gikk fra
    Falklandsøyene. Allerede dagen etter møter man isen. Store mengder pakkis stuet inn mellom store isfjell.
    Først 10/12 fant man åpning og kunne ta seg inn til Deception. Ekspedisjonen gikk til Belgica-stredet hvor
    det ikke var noe ishindringer).
    2/1915 - Solgt til A/S Cora v/ Chr. Nielsen & Co, Larvik - nytt navn - COSSACK
    1916 - Solgt til Skibs-A/S Adelante v/ Aug. F. Christensen, Kristiania.
    12.8.1916 - Fikk brann i bunkerkull 12/08 og medfølgende eksplosjon i Nord-Atlanteren mens hun var på reise fra New Orleans, LA, USA til Dublin, Irland med en last bensin og petroleum på fat. 9 mann omkom.

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2-sylindere, diam.: 36,0"-68,0". Maskineri bygd ved George Clark Ltd,
    Sunderland, England. Kjeler samme.