9/1919 - Levert fra av A/S Frams Skibsbyggeri, Larvik for A/S Frams Skibsbyggeri v/ Bugge & Olsen, Larvik - BJØRNØ 1922 - Overtatt av A/S Bjørnø. Samme manager. 1924 - Solgt til V. Simon & Co., Hamburg, Tyskland - nytt navn - HARTMUT 1924 - Solgt til E. Wilken, Hamburg. 1924 - Solgt til Girozcentrale Mecklenburg (Rostock), Hamburg. 1926 - Solgt til Alfred Budig, Stettin, Tyskland 1931 - Solgt til Ernst Gaulke, Hamburg - nytt navn - ERNA GAULKE 1932 - Registrert i Panama. 1934 - Overtatt av Ernst & Karl-Ernst Gaulke, Hamburg. 1938 - Ny hovedmotor installert: Dieselmotor, 4-takt/enkeltv., 4-sylindret, syl. dim.: 280 x 415 mm. 46 NHK. Bygget av Deutsche Werke Kiel A. G., Kiel, Tyskland. 3.5.1945 - Skutt i senk av britiske fly sørvest av Fehmarn, Tyskland.
Maskineri: Råoljemotor, 2 takt enkv. 4cylindret, dim.: 13,2” x 15,0”. Maskineri bygget ved A. Gulowsen A/S, Kristiania, Norge