M/S Lofotferje II

Kallesignal
LDQT
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1956
Byggenummer
171
Leveringsmåned
Oktober

Tonnasje

Bruttotonnasje:
99
Nettotonnasje:
46

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 220 v/ 1850 rpm giret til 400 o. min. på propellaksel
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
25.2m
Bredde:
7.9m
Dypgående:
3.08m
  • Historikk:

    10/1956 - Bygget som  av Emanuel Moen & Søn Båtbyggeri, Risør for Lofoten Ferjeselskap A/L, Kabelvåg (I rute på Napp-Lilleeidet) - LOFOTFERJE II
    1957 - Eier omdøpt til A/L Lofoten Trafikklag, Leknes.
    1964 - Ny motor installert.
    5/1970 - Reserve og avløserferje.
    1977 - Solgt til H. Olav Larsen, Ballstad (Brukt som arbeidsbåt ved kaireparasjoner) - nytt navn -  LOFOTPEL
    1991 - Ny dieselmotor: GM V8 71. 240 BHK.
    6/1993 - Solgt til Kalle A/S v/ Randi og Per Lund, Kabelvåg/Svolvær (Restaurert. Brukt i turisttrafikk. Kapasitet 65 passasjerer) - nytt navn - GAMLE LOFOTFERGA
    25.6.1997 - Tok de europeiske kongelige på fisketur under det norske kongeparets 60 år feiring.
    23.2.2001 - Solgt til Kystassistanse Johnny Storvik, Kabelvåg.
    8.11.2010 - Fredet av riksantikvaren.


    Maskineri:
    1956:
    Dieselmotor, 2takt enkltvirkende, 6cylindere. Maskineri bygget ved General Motors Corp, Detroit, MI, USA.
    1964:
    Ukjent