M/K Jana

Tonnasje

Bruttotonnasje:
58
Nettotonnasje:
23
Dødvekt:
110

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 124
Bygget av:
Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset

Dimensjoner

Lengde:
64.6'
Bredde:
18.9'
Dypgående:
8.8'
  • HISTORIKK:  
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1939: Levert som JANA til Nils Arvesen P/R, Vestre Aker, Oslo
    10/1944: Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine
    11/1944: Tilbakelevert til Nils Arvesen P/R, Vestre Aker, Oslo
    00/1958: Ommålt: Brutto: 76 tonn. Net: 27 tonn
    00/1961: Overført til Ingolf Arvesen, Engenes, Oslo
    00/1962: Ny motor: Wichmann   BHK  300   Fart:
    00/1965: Solgt til Helge Otterlei, Fjørtoft, Ålesund  ( M 205 H )
    00/1966: Omdøpt  TRUMA
    00/1969: Solgt til Lars Alf Helland P/R, Egersund, Ålesund  ( R 14 ES )
    04/1969: Sank den 16/4-1969 i Nordsjøen på grunn av lekkasje
                   etter motorstopp i høy sjø.

    Kaptein: Martin Langø


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 19.9.43 til 12.10.44.

    I perioden gjennomførte 3 turer til Hammerfest, 2 turer til Ifjord, 5 turer til Smalfjord, 
    8 til Båtsfjord og 6 til Vadsø, tilsammen 25 turer med en samlet distanse på 12872 kvartmil. 

     

     

    Kilder

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen