D/S Sigdal

Kallesignal
MVDH
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1920
Byggenummer
41
Leveringsmåned
Februar

Tonnasje

Bruttotonnasje:
982
Nettotonnasje:
555
Dødvekt:
1.350

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 178
Fart:
8.5 knop

Dimensjoner

Lengde:
206.6'
Bredde:
33.1'
Dypgående:
12.0'
  • Historikk:

    2/1920 - Levert fra Pusnæs Støperi & mekaniske Værksted, Arendal for A/S Ambra v/ Finn Friis & Carl Otto Lund, Drammen - SIGDAL
    10/1924 - Solgt til A/S Ambra v/ Alf Mohn, Oslo.
    1929 - Solgt til Rederi/A/B Østersjön v/ Axel Christensen, Trelleborg, Sverige - nytt navn - SNÖFRID
    1956 - Solgt til Antonio Colandrea, Napoli, Italia - nytt navn - ARCO FELICE
    1957 - Ombygget til motorskip: 1 dieselmotor, Deutz. 4-takt/enkltv., 8–sylinder, syl. dim.: 320 x 450 mm. 865 BHK. Bygget av Klöckner-Humbolt-Deutz, Köln, Tyskland.
    1959 - Solgt til Achille Onorato fu Vincenzo, Napoli - nytt navn - MADDALENA ONORATO
    1964 - Solgt til Michele Looz, Napoli - nytt navn - LONICA
    24.6.1972 Sank utenfor Alicante, Spania mens hun var på reise fra Pozzuoli, Italia til Malaga, Spania med pozzolana pulver (vulkansk aske).

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter 15,0”–25,0”–40,0”. Maskineri bygget ved Pusnæs Støperi & mekaniske Værksted, Arendal. Kjeler bygget ved Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør,
    Danmark.