M/K Maiblomsten

Kallesignal
LGSZ - MNDP - KDWL
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1911

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
54
Nettotonnasje:
39

Maskin/motor

Fart:
8

Dimensjoner

Lengde:
69.1'
Bredde:
19.1'
Dypgående:
8.1
  • HISTORIKK:  
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1911: Levert som seilkutter MAIBLOMSTEN til Johs. Eide, Rognsvaag, Sulen, Bergen
    00/1915: Solgt til Thorvald Brox, Storsteinnes, Tromsdalen, Tromsø
    00/1915: Innsatt motor: Bolinder   BHK 96   Fart:
    00/1928: Forlenget: 12.0'. Ommålt: Brutto: 54 tonn. Net: 30 tonn
    00/1934: Ommålt: Brutto: 72 tonn. Net: 27 tonn
    00/1935: Ny motor: Wichmann   BHK 170   Fart:
    00/1947: Ommålt: Brutto: 99 tonn. Net: 33 tonn. Dim: 83.0'- 20.0'- 11.0'
    00/1960: Solgt til A/S Polarsirkel ( Astrup Holm ) Tromsø
    00/1965: Rigget ned og tenkt brukt som lekter/lagerplass
    00/1970: Ligger som vrak i Sultindvik, Tromsø

    Besetning: 8 mann

    Passasjersertifikat for 20 personer

    Kapteiner: Ole Hansen og Henry Olsen


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 12.10.41 til 10.02.42
    og 16.01.42 til 30.10.44.

    Kilder

    Liste, skip innmeldt i Statens Krigskaskoforsikring pr. 31. august 1944

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen