D/S M/S Kveldulv

Andre navn
Sørkap - Hobart - Erling
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1908
Byggenummer
73
Leveringsmåned
Mai

Tonnasje

Bruttotonnasje:
121
Nettotonnasje:
44

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 52

Dimensjoner

Lengde:
92.4'
Bredde:
18.2'
Dypgående:
11.1'
  • Historikk:

    Kontrahert av Erling Lund, Kristiania.

    1908 - Levert som hvalfanger fra A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Arranmore Whaling Co. v / L. M. Christensen, Tønsberg, Leith, Skottland - ERLING
    1911 - Innkjøpt til Norge av  A/S Laboremus v/ T. Dannevig & Co., Sandefjord - nytt navn - HOBART
    1/1920 - Solgt til ukjent dansk eier.
    8/1920 - Videresolgt til Spitzbergen Hval A/S, v/ Andreas Ingebrigtsen, Sandefjord - nytt navn - SØRKAP
    1/1925 - Solgt til Aukra Hval A/S v/ Hans Halvorsen, Oslo.
    1936 - Manager O. A. Halvorsen, Oslo.
    10/1938 - Solgt til Arendals Ophugningskompani, Arendal.
    1/1939 - Solgt til Peder Knudsen, Arendal. Ombygget til taubåt.
    1940 - Rekvirert av tyskerne. Satt i tjeneste som NK.09.
    1945 - Returnert til eierne.
    1947 - Solgt til Lyder Kvellestad, Florø - nytt navn - KVELDULV
    1950 - Ombygget til motordrevet fraktefartøy. Installert: 1 dieselmotor, Wichmann. 2-takt/enkltv., 3–sylinder. 150 BHK. Bygget i 1943 av M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset.
    1955 - Ny motor installert: 1 dieselmotor, Gamma. 4-takt/enkltv., 4–sylinder, 255 x 400 mm. 240 BHK. Bygget av A/S Motorfabrikken Gamma, Frederikshavn, Danmark.
    1956-  Forlenga ved O. Halderaker & Sønner, Melandsvågen, Bømlo. Nye mål: L: 113,3’-B: 18,2’-D: 11,2’. Ny tonnasje 220 tdw, 150 brt.
    3/1961 - Solgt til Johs & Olav Lervåg, Fossnes, Bergen.
    1967 - Olav Lervåg, Fossnes, Bergen ble eneeier i januar.
    29.11.1968 - Grunnstøtte ved Obrestad mens hun var på reise fra Menstad til Førde med syre i fat. Trukket av og slept til Bergen. Kondemnert. Solgt til Einar Cook for opphugging i Nyhavn, Bergen.

    Maskineri:
    1908 - Triple dampmaskin, 3 cylindere diameter 11.0"-18.0"-29.0". Maskineri bygget ved Georg T. Grey, South Shields, England. Kjeler bygget ved Clarke, Chapman & Co. Ltd. Gateshead, England.
    1950 - Ombygget til motordrevet fraktefartøy. Installert: 1 dieselmotor, Wichmann. 2-takt/enkltv., 3–sylinder. 150 BHK. Bygget i 1943 av M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset.
    1955 - Ny motor installert: 1 dieselmotor, Gamma. 4-takt/enkltv., 4–sylinder, 255 x 400 mm. 240 BHK. Bygget av A/S Motorfabrikken Gamma, Frederikshavn, Danmark.