D/S Kong Sigurd

Andre navn
Vine
Kallesignal
HDVP
Klasse
DNVa1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1867
Byggenummer
75
Leveringsmåned
September

Tonnasje

Bruttotonnasje:
672
Nettotonnasje:
505

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 92

Dimensjoner

Lengde:
190.2'
Bredde:
20.6'
Dypgående:
18.0'
  • Historikk:

    26.9.1867 - Levert fra Randolph Elder & Company, Fairfield Yard, Govan, Scotland for Donald R. Macgregor, Edinburgh, Scotland. Registrert i Leith, Scotland - VINE
    1869 - Solgt til The Oriental Screw Collier Company, Leith, Uk.
    1872 - Innkjøpt til Norge av Det Søndenfjelds-Norske Dampskibsselskab, Kristiania - nytt navn - KONG SVERRE
    1883 - Ny kjele installert: 1 dampkjele med dim.: 10,4’ x 12,5’ og 4 fyrganger. Arbeidstrykk 65 psi. Bygget av Aker mekaniske Værksted, Kristiania.
    1900 - Solgt til Gravelines, Kristiania.
    1901 - Solgt til Aktieselskabet Steam Ship Kong Sigurd v/ F. Fredricksen, Kristiania.
    26.11.1902 - Sank i Biscayabukta mens hun var på reise til Valencia, Spania med kull. Tretten av mannskapet ble berget av den danske barken DELOS. En time før de ble berget ble Kaptein Tellesen skyllet overbord. Han ble berget etter fire timer av D/S MINTO.



    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2cylindere, diameter 25,0’’–42,0’’. Maskineri bygget ved Randolph Elder & Company, Fairfield Yard, Govan, Scotland. Kjeler samme.