M/S Maursund

Kallesignal
LGDA
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1969
Byggenummer
221

Tonnasje

Bruttotonnasje:
121
Nettotonnasje:
48

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Samlet Bhk 320
Bygget av:
Kloeckner Humboldt Deutz,Køln
Fart:
Juni

Dimensjoner

Lengde:
26.6m
Bredde:
7.5m
Dypgående:
3.2m
  • Historikk:

    25.6.1969 - Levert fra Bolsønes Verft, Molde til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø - MAURSUND
    (Utleid i 4 måneder grunnet uferdig ferjeleie. I rute på Hamneidet-Flåten-Uløy).
    13.6.1979 - Solgt til Helgeland Trafikkselskap A/S, Sandnessjøen.
    1.9.1979 -  Nytt navn. (I november-desember i rute Mosjøen-Hundåla). - LØKTA (Utleid fra september til november).
    Fra 10/1981 - I rute Leirfjordstedet-Sandnessjøen.
    Fra 10/1983 -  reserveskip og i opplag.
    5/1987 - Solgt til Norsk Havkultur A/S, Bolga/Sandnessjøen - nytt navn -  NORSK HAVKULTUR
    12/1989 - Solgt til Sildpollen Sjøprodukter A/S, Sortland/Sandnessjøen.
    11/1991 - Solgt til Nils H. Lauritzen, Frøskeland/Sortland - nytt navn - RÆKA (N-16-NO).
    8/1993 - Ombygget i august til brønnbåt. Ny tonnasje 144 brt, 57 nrt.
    10/1995 Solgt til MS Ræka A/S, Frøskeland/Sortland (N-16-SO).
    9/1998 Solgt til Vesterålen Fiskebåtrederi A/S, Eidet i Straumsjøen/Sortland - nytt navn - ÅSANØY (N-6-BØ).
    12.6.2006 - Solgt til Vikstein A/S (Skavangerbruket A/S, Straumsjøen), Sortland.
    12.11.2007 - Solgt til Asbjørn Selsbane A/S, Lødingen/Sortland.
    9.1.2008 - Solgt til Utflesa Kystfiske A/S (Jan Andersen, Leines), Sortland (N-60-SG).
    26.2.2008 - Videresolgt til ukjent eier i Russland.
    Ingen flere opplysninger funnet.


    Maskineri:
    2 stk dieselmotorer, hver 4takt, enkeltvirkende, 10 cylindere diam. 120x140mm. Maskineri bygget ved Klöckner Humboldt Deutz AG. Køln, Tyskland.