D/S Kringstein

Andre navn
Siglufjotd - Dina Lea - Forsøg - Fia
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Tonnasje

Bruttotonnasje:
237
Nettotonnasje:
150
Dødvekt:
300

Maskin/motor

Maskin-/motortype:

Dimensjoner

Lengde:
110.7'
Bredde:
22.7'
Dypgående:
9.6'
  • Historikk:

    1889 - Levert fra Thorskogs mek. Verkstad, Thorskog, Sverige til H. Ling, Göteborg, Sverige - FIA
    1890 - Solgt til J. F. Olsson, Göteborg.
    1891 - Solgt til Ångfartygs-A/B Baltic v/ E. J. Odenius, Göteborg.
    6/1894 - Innkjøpt til Norge av  Henning Christie m. fl., Kristiansund - nytt navn - FORSØG
    1900 - Solgt til H. M. Wrangell m. fl., Haugesund.
    1907 - Solgt til T. Lodden m. fl., Haugesund.
    1909 - Solgt til Christian Jakhelln m. fl., Bodø.
    1913 - Ny kjele installert: 1 dampkjel med dim.: 7,7’ x 6,4’ og 2 fyrganger. Heteflate 425 ft2. Arbeidstrykk 105 psi. Bygget av J. Storvik mek. Værksted, Kristiansund.
    5/1915 - Solgt til Ludvig Alexander Iversen, Rønvik/Bodø.
    1915 - Videresolgt i juli til A/S United Sardine Factories, Bergen.
    2/1916 - Solgt til A/S Dampskib Dina Lea v/ Erik Grant Lea, Bergen - nytt navn - DINA LEA
    1917 - Solgt til M. Knutsen, Ålesund - nytt navn - SIGLUFJORD
    1923 - Solgt til E. Aanesen, Stavanger.
    1923 - Videresolgt til A/S D/S Start v/ Rogde & Bøe, Bergen.
    1925 - Solgt til A/S D/S Siglufjord v/ A/S Nordgreen & Larsen, Bergen.
    1926 - Solgt til Hans Storaas, Bergen - nytt navn - KRINGSTEIN (B-41-B).
    1/1934 Overtatt av Hans Storaas m. fl., Bergen.
    13.4.1935 - Sprang lekk og sank i storm på Stadthavet mens hun var på reise fra Askvoll til Tromsø med sild.


    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2cylindere diam. 12.0"-18.0". Maskineri bygget ved Thorskogs Mek. Verksad, Gøteborg, Sverige. Kjeler samme.