D/S Brisling

Tonnasje

Bruttotonnasje:
804
Nettotonnasje:
384
Dødvekt:
1.045

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 70

Dimensjoner

Lengde:
185.1'
Bredde:
30.6'
Dypgående:
15.3'
  • Historikk:

    1906 - Levert fra Soc. Esercizio Bacini, Riva Trigoso, Italia til N. Crocco, Genova, Italia - NATALE
    1907 - Solgt til F. Fresone  v/ E. Gagliardo, Buenos Aires, Argentina - nytt navn - HELVETIA
    1916 - Innkjøpt til Norge av Jacob Ringen A/S, Haugesund - nytt navn - BRISLING
    1917 - Solgt til Det Oversøiske Compagnie, Kristiania. - Videresolgt til Hans Rabes Rederi A/S (H. Rabe), Tønsberg.
    6/1918 - Solgt til Svarstad Tank Rederi A/S v/ J. Svarstad, Kristiania - nytt nvn - HAUK
    8/1919 - Solgt  til A/S Hauk v/ Pehrson & Wessel, Drammen.
    1920 - Solgt til Skibs A/S Sund II v/ Willy Gilbert, Bergen - nytt navn - KAREN
    1923 - Solgt til "Sarmacja" Steam Ship Co. Ltd, Fristaden Danzig - nytt navn - WAWEL
    1927 - Solgt til Rederi A/B Globe, Malmö, Sverige - nytt navn - DAGNY
    1928 - - Solgt til Axel Ingmansson, Kristinehamn, Sverige.
    1929 - Solgt til Rederi A/B Dagny v/ Bror Andren, Säffle, Sverige.
    1.10.1945 - Sank etter kollisjon med britisk EMPIRE RAPIER i posisjon 54.17N-06.13Ø mens hun var på reise fra Vänern, Sverige til Lowestoft, England med trelast.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 11.8"-18.5"-29.9". Maskineri bygget ved Soc. Esercizo Bacini, Genova, Italia. Kjeler samme.