M/S Bergsvik

Andre navn
ex Fornebo, ex D/S Tandik, ex Raggen II, ex Mellum
Kallesignal
LITC
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1893
Byggenummer
86
Leveringsmåned
Mars

Tonnasje

Bruttotonnasje:
261
Nettotonnasje:
131

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 240 NHK 26
Bygget av:
Lister Blackstone Marine Ltd.,Dursley
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
136.9'
Bredde:
23.0'
Dypgående:
12.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    03/1893: Levert som MELLUM til Kaiserliches Lotskommando an der Jade, Wilhelmshaven, Tyskland
    00/1917: Overført til Die Kaiserliche Marine( Marinelootzenkommando) Wilhelmshaven, Tyskland
    00/1921: Overført til Seezeichen & Lotsenemt der Jade, Wilhelmshaven, Tyskland
    00/1938: Overført til Lotsenkdo. & Seezeichenamt der Kriegsmarine, Tyskland
    00/1940: Overført til Die Deutsche Kriegsmarine
    00/1946: Overført til Office  of Foreign Liquidation Commissiones Dept. of State
    00/1946: Overført til Central Field Comm. for Europe
    10/1947: Overført til Den Norske Stat( Handelsdepartement) Oslo
    12/1947: Overført til A/S Friis & Tandberg Bjergningskompani, Drammen
    02/1948: Omdøpt  RAGGEN II
    08/1948: Solgt til Tor Tandberg, Drammen
    05/1949: Omdøpt  TANDIK
    06/1949: Ombygd til bjergningsfartøy i Drammen
    08/1949: Overført til Rederi A/S Orion ( Tor Tandberg) Drammen
    00/1949: Ny motor: Blackstone   BHK 240  NHK 26   Fart: 9 knop
    01/1955: Solgt til Kr. Kristoffersens Rederi, Rognan, Bodø( Ombygd til lastebåt)
    05/1955: Omdøpt  FORNEBO
    06/1956: Solgt til Olai O. Bergsvik P/R, Nyborg, Bergen, nytt navn  BERGSVIK
    03/1962: Overført til Olav O. Bergsvik P/R, Nyborg, Bergen
    11/1965: Solgt til Karsten Jacobsen , Vedavågen, Kopervik
    03/1966: Kolliderte den 5/3 ved Mefjordbåen, Oslofjorden med M/S CORVUS og sank på reise Svelgen til Oslo med rujern. 4 personer omkom. 

    Maskineri 1950:
    Dieselmotor, 4-takt, enkeltvirkende, 6 sylindere diam. 8 1/4" x 11 1/2". Maskineri bygget ved Blackstone Eng. Co. Stanford, UK.