D/S Irma

Andre navn
James Speir
Kallesignal
MDRF
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1890
Byggenummer
86
Leveringsmåned
Januar

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
536
Nettotonnasje:
291
Dødvekt:
800

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 56

Dimensjoner

Lengde:
165.0'
Bredde:
26.1'
Dypgående:
12.0'
  • Historikk:

    31.1.1889 - Levert fra Robert Craggs & Sons Ltd, Middlesbrough, England til Lancaster, Speir & Co., Cardiff, Wales - JAMES SPEIR
    1899 - Solgt til James Speir Steamship Co., Ltd. (J. P. Eeles), Cardiff.
    1905 - Managers - M. H. & J. E. Mathews, Cardiff.
    1906 - Ny kjele installert. Kjele bygget ved John Dickinson & Sons Ltd, Sunderland, England.
    1907 - Innkjøpt til Norge av Dampskibsselskabet A/S Irma v/ M. H. Kongshavn, Haugesund - nytt navn - IRMA
    1916 - Solgt til Øistein Torgersen & Co., Haugesund.
    1922 - Solgt til D/S Hekla (Arni Riis), København, Danmark - nytt navn - HEKLA
    1922 - Solgt til D/S Hammersholm v/ T. C. Christensen, København - nytt navn - LAWRENCE
    16.2.1923 - Havarerte på Seaton Rocks, Blyth, England mens hun var på utgående til Antwerpen, Belgia med kull.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 12.0"-20.0"-32.0".  Maskineri bygget ved Scott & Co. Newcastle, England. Kjeler samme.