D/S Primo / Gangeren

Andre navn
Primo - Pelican
Kallesignal
HPJB
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1884
Byggenummer
274
Leveringsmåned
April

Tonnasje

Bruttotonnasje:
244
Nettotonnasje:
141

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 64

Dimensjoner

Lengde:
133.5'
Bredde:
21.7'
Dypgående:
11.0'
  • Historikk:

    4/1884 - Levert fra Earle`s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. Hull, England til Great Grimsby Ice & Co. Ltd. Grimsby, England - PELICAN
    1895 - Solgt til Hewet & Co. Ltd. Grimsby, England.
    1902 - Solgt til Watts - Watts & Co. London, England.
    1905 - Innkjøpt til Norge av A/S Gangeren v/ Cornelius Røe, Brevik - nytt navn - GANGEREN
    1909 - Overført til A/S Gangeren v/ Hans Hansen, Stathelle/Brevik 
    10.1.1913 - Grunnstøtter på the North Pier, Gorleston Harbour v/ innseilingen til Great Yarmouth, England på reise fra Brügge, Belgia til Great Yarmouth med brosten.

    Fra sjøforklaringen:
    D/S GANGEREN av Brevik, reise Brügge/Yarmouth med en ladning sten, grundstøtte 11.januar under S.ostig kuling med høi sjø i indseilingen til Yarmouth, løb fuldt av vand og bræktes straks i stykker. Beseætningen reddedes i land i livredningsstol paa nordre pier.

    Sjøforklaringen i Brevik 3.februar.
    Skibsinspektøren finder at aarsaken til ulykken maa tilskrives det stormende veir i forbindelse med lavere vandstand end almindelig. Etter hans indstilling er saken henlagt.


    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere diam. 21.5"-40.1". Maskineri bygget ved Earle`s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. Hull, England. Kjeler samme.