D/S Grenland

Andre navn
ex Bjørn, ex Pierre Andre, ex Shearwater
Kallesignal
JPBL
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1888
Byggenummer
40
Leveringsmåned
Juli

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
966
Nettotonnasje:
568
Dødvekt:
1.320

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 120 IHK 1000

Dimensjoner

Lengde:
213.2'
Bredde:
31.1'
Dypgående:
13.8'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    07/1888: Levert som SHEARWATER til Sharp & Co., Newcastle, UK
    00/1897: Solgt til Eduard Tinel, Le Havre, Frankrike, nytt navn  PIERRE ANDRE
    02/1900: Solgt til Even Haugland A/S, Sandefjord
    02/1900: Solgt til Kulkompaniet af 1871, Bergen, nytt navn  BJØRN
    04/1912: Solgt til R.M. Peterson, Kristiania
    00/1914: Overført til A/S Jelølinjen ( Rich. Peterson ) Kristiania
    06/1915: Solgt til A/S Greenland ( H. Haraldsen ) Skien, nytt navn  GRENLAND
    12/1915: Oppbrakt i desember nord av Skagen av tysk torpedobåt SMS 43. Brakt til Tyskland og erklært god prise
    00/1916: Overført til Deutsches Reich, Transport hæren, nytt navn  GRENLAND
    00/1923: Solgt til Emil R. Retzlaff, Stettin, Tyskland, nytt navn  FLOSSHILDE
    00/1931: Solgt til W. Schmidt, Stettin, Tyskland, nytt navn  NOTRACO I
    00/1932: Solgt til Rederi & Spedisjons A/B Nordstjernan, Helsingfors, Finland, nytt navn  NOTRACO
    01/1940: Grunnstøtte den 7/1 ved Sandham på reise Helsingfors til Gøteborg, Sverige.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diameter 16,0”–26,5”–44,0”, slag/stroke: 33,0”. Maskineri bygget ved E. Scott & Co., Newcastle, England.
    År. 1900 - kjeler bygget ved Bergens Mek. Verksted, Bergen.kjeler