D/S Freidig

Andre navn
ex Mesna, ex Melsomvik, ex Freidig, ex Haraldshaug, ex Gerd
Kallesignal
LELP - MBHW
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1903
Byggenummer
110
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Grunnstøtt/uvær, 7.2.1944
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.203
Nettotonnasje:
750
Dødvekt:
2.050

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 149 IHK 800
Fart:
8,25

Dimensjoner

Lengde:
237.0'
Bredde:
35.2'
Dypgående:
16.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    03/1903: Levert som GERD til Johs. Bull m.fl., Tønsberg 
    05/1907: Overført til Johs. Bull, Tønsberg 
    00/1909: Solgt til A/S Atlas ( P. Johannessen ) Tønsberg 
    00/1915: Solgt til A/S D/S Gerd ( S.L. Christie ) Bergen 
    04/1916: Solgt til D/S A/S Haug (A/S Mercator) Haugesund, nytt navn  HARALDSHAUG
    01/1920: Solgt til Jens Samuelsens Rederi A/S, Kristiania, nytt navn  FREIDIG
    10/1929: Solgt til Einar Langes Rederi A/S ( Einar Lange ) Oslo, nytt navn  MELSOMVIK
    07/1933: Solgt til Rederi A/S Mesna (Einar Lange ) Oslo, nytt navn  MESNA
    07/1934: Overført til Rederi A/S Mesna ( Knut Simonsen ) Oslo
    03/1937: Solgt til Skibs A/S Freidig (O.M. Olsen & A. Næss ) Fredrikstad, nytt navn  FREIDIG
    01/1940: Solgt til A/S Rona, Trygve Skogland, Haugesund
    04/1940: I NORTRASHIP's tjeneste
    00/1942: Overtatt av Tollak Johan Skogland, Haugesund ,men fortsatt under Nortraship's kontroll.
    02/1944: På reise fra Aberdeen til Liverpool, da hun 7.februar 1944 kom ut i hardt vær i posisjon ca 15 n. mil nord av Cape Wrath. Lasten forskjøv seg, et luftrør ble slått inn, og hun tok inn vann. Sank. Redningsbåt fra Thurso kom ut og fant bare to mann i live. En livbåt med to mann ble observert inne i brenningene, men også de ble tatt av havet.20 mann omkom.


    Maskineri:
    Dampmaskin 3, cyl. diam. 18.5"-30.0"-49.0". Maskineri bygd ved North Eastern
    Engineering Co. Wallsend, UK. Kjeler samme.

    Minnehallen i Stavern skriver:
    FREIDIG var på reise i Convoy EN 342 fra Methil til Lock Ewe, da hun 7. februar 1944 kom ut i hardt vær i posisjon ca 15 n. mil nord av Cape Wrath. Lasten forskjøv seg, et lufterør ble slått inn, og båten tok inn vann. Freidig gikk til bunns. Redningsbåt fra Thurso kom ut og fant bare to mann i live. En livbåt med to mann ble observert inne i brenningene, men også de ble tatt av havet. 20 mann omkom, derav 17 nordmenn.

    De som omkom med FREIDIG:
    Olav Enes  - Styrmann
    Sjur Ulvenes  - Matros
    Kåre Thorsen - Matros
    Harald Søberg - Lemper
    Håkon Storsteen - Maskinist
    Aleksander Reielsen - Matros
    Sverre Andreas Rasmussen - Matros
    Reidar Ravnaa - Donkeymann
    Karl Johan Lorentsen - Matros
    Kristian Kristensen - Kokk
    Kristen Møller Johansen - Matros/skytter
    Jørgen Johansen - Skytter
    Peder Johan Jansen - 1. Styrmann/telegrafist
    Peter Ellefsen - Maskinist
    Oskar Thommy Ehnebom - Stuert
    Anton Martinius Dahl - Smører
    Albert Thorleif Arntzen  - Skipsfører
    Ragnvald Andersen - Sjømann

    Messegutt Patrick Nutt, Britisk
    Skytter Alfred White, Britisk
    Skytter Albert Smith, Britisk