Historikk
4/1893 - Levert fra Armstrong, Mitchell & Co. Ltd, Low Walker, Newcastle, England for Steamship Fedsden Ltd (A. Stuart), London, England - JAMES BRAND
1897 - Solgt til European Petroleum Co. Ltd (J. Clark), London.
1911 - Solgt til Compania Mexicana de Petroleo "El Aguila" S.A., Tampico, Mexico - nytt navn - SAN BERNARDO
1923 - Solgt til A/S Bas II (N. T. Nielsen Alonso), Sandefjord - nytt navn - BAS II (Ombygget til flytende hvalkokeri ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Satt i fangst på kysten av Vest Afrika og senere ved Gibraltar).
1924 - Grunnet dårlig sesong 1923/24 ble A/S Bas oppløst og skipet solgt til A/S South Atlantic (Lorentz Foyn Bruun), Tønsberg - nytt navn - ESPERANÇA
6/1926 Solgt til Hvalfangerselskapet Mexico A/S (Lars Thorsen), Sandefjord - nytt navn - ESPERANZA
1928 - Nye kjeler installert.
1930 - 2 De Laval hvalolje separatorer installert.
6/1932: A/S Mexico likvidert, overtatt av Jahre, Bruun og von der Lippe-gruppen,
1933 - Solgt til A/S Ishavet av 1933 (Leif Bryde), Sandefjord.
3/1934 - Solgt til Compania Ballerena Mexicana Bryde S.A. (G. M. Bryde, Sandefjord), Mexico.
(Solgt på auksjon i juni til Anders Jahre A/S, Sandefjord).
11/1935 - Solgt på auksjon til Leif Bryde, Sandefjord.
/1936: Ombygd til tankskip igjen,
1937 - Solgt til Skibs-A/S Vestavind (Magnus Konow & Co.), Oslo. - VESTAVIND
29.5.1937 Skadet i eksplosjon ved Willemstad, Curaçao, Nederlandske Antiller. Ankom Göteborg, Sverige 28/07. Kondemnert og solgt i september til Grimstad Skipsopphugningskompagni, Grimstad. Videre solgt i desember til tyske hoggere.
Maskineri:
Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 25.0"-41.0"- 67.0". Maskineri bygget ved Wallsend Slipway & Engineering Co. Ltd. Wallsend, Uk. Kjeler samme.