D/T Erivan

Kallesignal
LDNQ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1893
Byggenummer
673
Leveringsmåned
August

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.394
Nettotonnasje:
1.631
Dødvekt:
3.500

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
233 NHP

Dimensjoner

Lengde:
285.2'
Bredde:
38.7'
Dypgående:
25.8'
  • Historikk
    v/Einar Ottarsen Onsøien

    5/1893: Levert til SA pour 1 "Importation des Huiles de Greissage", Antverpen, Belgia - ERIVAN
    /1895: Overtatt av SA de Transportes en Vrac (Ch. Good), Antverpen, Belgia,
    /1901: SA d'Armement , d'Industrie, et Commerce, Antverpen, Belgia,
    /1915: Overtatt av The Admirality (Royal Fleet Auxiliary), London, GBR,
    2/1919: Tilbakelevert SAd'Armement et d'Industrie et Commerce, Antverpen, Belgia,
    3/1922: Innkjøpt av A/S Tønsbergs Hvalfangeri (Hans Borge), Tønsberg. Påbygget lugarer for 100 man. Brukt som transportskip til Syd-Georgia,
    4/1924: Solgt til A/S Erivan (C.A.Olsen), Sandefjord,
    31.12.1924: Grunnstøtte og ble vrak 15 n.m. fra Swain Island, Kerguelen. Var på reise Kerguelen- Table Bay - Europa med hvalolje.

    Maskineri:
    Triple 3 cylindre 22,5", 36,5" og 60" - 42". bygget av Palmer's Co, (Lim), Newcastle, GBR

    Kilder

    LR, diverse årganger,

    Skipet nr. 3.1992, norske skipsforlis 1924.