D/S Skald

Andre navn
ex Saint Helier
Kallesignal
JFMS
Klasse
LR100A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1882
Byggenummer
20
Leveringsmåned
Desember

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.210
Nettotonnasje:
751
Dødvekt:
1.640

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 99
Fart:
8,25

Dimensjoner

Lengde:
240.0'
Bredde:
35.1'
Dypgående:
15.5'
  • HISTORIKK:    
    v/H. Larsson-Fedde

    12/1882: Levert som SAINT HELIER til Hacquoil Brothers, Cardiff, UK
    00/1890: Overført til til J. P. T. Hacquoil & Co., Cardiff. UK
    00/1892: Solgt til T. G. Beatley & Son, Cardiff, UK
    00/1898: Solgt til Fredriksen & Co., Mandal, nytt navn  SKALD
    00/1904: Overført til Fredriksen & Co. m.fl., Mandal
    00/1905: Solgt til D/S Skald (M. H. Gundersen, Borøen ) Tvedestrand.
    00/1915: Solgt til A/S Inger ( Jacob Kjøde A/S ) Bergen. 
    00/1917: Rekvirert av The Shipping Controller ( J. Ridley, Son & Tully ) London, UK
    00/1918: Tilbakeført til A/S Inger ( Jacob Kjøde A/S ) Bergen
    09/1929: Solgt til Elias Berggren), Oscarshamn, Sverige.
    12/1929: Overført til Rederi A/B Tern ( Elias Berggren ) Oscarshamn, Sverige
    04/1931: Overført til Rederi A/B Tern ( J. Salmonsson ) Västervik, Sverige, nytt navn JENNY
    03/1938: Overført til Rederi A/B Tern ( Axel Hansson ) Panama.
    08/1940: Overført til Rederi A/B Tern ( Axel Hansson ) Västervik. Sverige
    01/1948: Solgt til Rederi A/B Suecia ( Pehr Santesson ) Ystad, Sverige.
    10/1949: Solgt til Rederi A/B Leckö ( Helge Källsson ) Lidköping, Sverige.
    11/1949: Solgt til Klas A. Andersson, Karlskrona, Sverige.
    06/1954: Overført til Klas A. Anderssons dødsbo, Karlskrona, Sverige
    09/1955: Solgt i september 1955til Eisen und Metall K.G. Lehr & Co., Hamburg for opphugging

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere diam. 26.0"-51.0",
    bygd ved Matthew Paul & Co. Dumbarton, Skotland. Kjeler samme.

    Kapteiner:
    1909 N. D. Bjørnstad
    1914 N.D. Bjørnstad
    1920 L. Tvedt