D/S Skuld I

Kallesignal
MSCG LHCS (1929)
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1898
Byggenummer
80
Leveringsmåned
Mars

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig

Tonnasje

Bruttotonnasje:
82
Nettotonnasje:
26

Maskin/motor

Maskin-/motortype:

Dimensjoner

Lengde:
84.3'
Bredde:
17.1'
Dypgående:
9.1'
  • Historikk:

    3/1898 - Levert som hvalbåt av Kristiansand mek. Værksted, Kristiansand for A/S Urd & Skuld (Albert Grøn),
    Sandefjord - SKULD
    3/1907 Solgt til Urd (O. Finsen), Thorshavn, Færøyene.
    1916 - Solgt for kr. 70.000 til Hvalfanger A/S Suderø (Johan Rasmussen, Sandefjord), Trangisvaag, Færøyene. nytt navn - SKULD I. (Den ble påkostet ca. kr. 15 000 for å bli klar til fangst. Fangsten var beregnet å begynne i april rundt Færøyene. Tysklands blokadeerklæring skapte problemer for fangsten i farvannet rundt Færøyene. Denne situasjonen hadde inntrådt etter at innkjøp av SKULD I var foretatt. Dette gjorde det umulig å drive fangst denne sommeren).
    1917 - Heller ikke denne sesongen var det mulig å drive fangst. Utleid til Den Norske Marine som bevoktningsbåt fra 17/05 for kr 90 pr. dag. Militær kommando heist 30/05 etter montering av krigsutrustning ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Slept av bevoktningsbåten HOBART til Melsomvik.
    20.3.1918 - Militær kommando strøket og SKULD I ble overtatt av Statens Hvalfangstkontor for hvalfangst på norskekysten.
    1919 - I fangst for selskapet på Færøyene. Ankom 11/09 til Framnæs Mek. Verksted, Sandefjord for overhaling og dokking.
    8.3.1920 - Forhalte til havnen for mottak av utstyr for sesongen og forlot Sandefjord 09/04. I fangst på Færøyene.
    1921 - Lå i opplag i Sandefjord. Selskapet finner det ikke regningssvarende å drive fangst denne sesongen. Forhalte til verksted 17/02, og returnerer til opplag 24/02 etter et kort opphold i dokken.
    1922 - Ingen fangst i denne sesongen. Lå i opplag i Sandefjord. Forhalte til verkstedet 06/10 for dokksetning og tilbake til opplag 11/10.
    1923 - Forhaler til verkstedet 16/03 for en kort dokking. I fangst denne sesongen. Plaget av dårlig vær og tåke i første delen av sesongen. Resultatet ble 2.971 far hvalolje og 2.293 sekker guano. Fangsten ble drevet med SKULD I og hvalbåtene LOPRA og SUDERØ. SKULD I ankom verkstedet i Sandefjord 21/11 og forlot verkstedet 26/11 etter dokking og ettersyn.
    1924 - I fangst også denne sesongen. Ankom verkstedet 27/10 for rutinemessig vedlikehold.
    18.2.1925 - Ankom verkstedet for vedlikehold. Tilbake på verkstedet 05/05 for dokksetning.
    25.10 - 1926 - Ankom verkstedet. Forhaler fra verkstedet til opplag 28/10.
    9.5.1928 Ankom verkstedet. I dokk fra 11/07 til 14/07. I dokk igjen 29/10 til 14/11.
    1929 - Innført i det norske skipsregister. Får kallesignalet LHCS. Ombygget til tankskip ved Framnæs mek. Værksted. Avgikk verkstedet 05/02. Ankom verkstedet 02/03. Forlot verkstedet 15/04. Tilbake til verkstedet 04/10. Deretter 12/11 for dokksetning 13/11.
    1931 - Ankommer verkstedet på Framnæs 04/11 for dokksetning. Forlot verkstedet 06/11.
    1932 - Ankom verkstedet 07/10.
    1933 - I dokk fra 07/10 til 13/10.
    1934 - Solgt til A/S Tankrensing, Oslo. Forlot Sandefjord 21/08. Samme år videresolgt til Jarlsø Verft A/S, Tønsberg. Ombygget til lekter.
    1935 - Solgt til A/S Tankrensing (O. Aanderud Larsen), Tønsberg. 1936 Solgt til Juul Wold, Oslo.
    1940 - Solgt i september til Skibs-A/S Oljaren (Eiv. Evensen jr), Oslo. Omdøpt til OLJEREN. Beslaglagt av tyske okkupasjonsmakten 18/10. Fortsatte sitt virke med norsk mannskap som Stützpunktleicher, Oslo.
    29.6.1943 Frigitt. Igjen beslaglagt 07/10. Fortsatt med norsk besetning.
    8.5.1945 - Frigitt - Skjebne ukjent.


    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere.


    Se også:
    https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ003JohanRasmussen/Tekster/SFJ00319160100000%20SKULD%20I.pdf