D/S John Sigurdson

Andre navn
Paul Podeus - Fernhurst
Kallesignal
MHBC
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1898
Byggenummer
146

Tonnasje

Bruttotonnasje:
839
Nettotonnasje:
499

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 97
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
189.8'
Bredde:
30.1'
Dypgående:
12.6'
  • Historikk.

    1898 - Levert fra Robert Craggs & Sons Ltd, Middlesbrough, England til Banks, Ratcliffe & Potts, Liverpool, England - FERNHURST
    1899  - Solgt til Heinrich Podeus, Wismar, Tyskland - nytt navn - PAUL PODEUS
    1911 - Solgt til A/S Den norske Islandsrute A/S (Tønnes Wathne), Stavanger - nytt navn - JON SIGURDSON
    1912 - Overført til A/S Jon Sigurdson (Tønnes Wathne), Stavanger.
    1915 - Claus M. Høie, Stavanger ble manager i november.
    1916 - Solgt til D/S A/S Ulla (Ths. Arbo Høeg & Co.), Larvik.
    8/1916 - Overført til D/S A/S Ula (Ths Arbo Høeg & Co), Larvik - nytt navn - ULA
    10/1916 Solgt til D/S A/S Ula (Harris Hanssen), Sandefjord.
    1917 - Solgt til D/S AS Ulla (D. Tharaldsen & Co.), Bergen.
    9.1.1918 - Senket i posisjon 49.55N og 04.57W på reise fra Rouen til Barry Dock i ballast. Senket av tysk ubåt U-55 (Oberleutnant zur See Wilhelm Werner) Alle reddet.


    Skipsfører:
    1917 - A. Nilsen Bjekseth.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindere, diam.: 15,5”–25,0”–41,0". Maskineri bygget ved Whyte & Mair, Dundee, Scotland. Kjeler samme.