D/S Craggs

Kallesignal
HFKQ
Klasse
DNV1A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1891
Byggenummer
91
Leveringsmåned
Septemebr

Tonnasje

Bruttotonnasje:
521
Nettotonnasje:
308

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 70

Dimensjoner

Lengde:
161.9'
Bredde:
26.4'
Dypgående:
12.6'
  • Historikk:

    21.9.1891 - Levert fra Robert Craggs & Sons Ltd, Middlesbrough, England til A/S Dampskibet Craggs (D. S. Meier), Kristiania - CRAGGS
    1897 - Solgt til Chita Kogio Kabushiki Kaisha, Yokohama, Japan - nytt navn - CHITA MARU
    1906 - Solgt til Niigata Unso Kabushiki Kaisha, Niigata, Japan.
    1914 - Solgt til S. Shiratori, Hakodate, Japan.
    1920 - Solgt til S. Matsutaro, Hakodate.
    1923 - Solgt til Kurosawa Shoken Kabushiki Kaisha, Hakodate.
    12.9.1925 - Sank i kollisjon med japansk D/S MURORAN MARU No. 6 ved innløpet til Wakamatsu, Japan på utgående til Sakai, Japan med kull. Berget, solgt og reparert.
    1926 - Satt i fart som OKI MARU No. 12 for Oki Kisen Kabushiki Kaisha, Saigo, Japan.
    1931 - Sold to Sekon Hatsu, Saigo.
    1936 - Strøket fra Lloyd’s, ikke noe spor av skipet.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin. 3cylindere, diam.: 13,0”–21,0”–34,0”. Maskineri bygget ved Westgarth English & Co., Middlesbrough, England. Kjeler samme.