D/S Ørnen

Klasse
DNV1A1 hvalfanger
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Byggeår
1902
Byggenummer
40

Tonnasje

Bruttotonnasje:
103

Maskin/motor

Dimensjoner

Lengde:
95.0'
Bredde:
18.1'
Dypgående:
11.8'
  • Historikk:

    1902 - Levert fra Framnæs mek. Værksted, Sandefjord til A/S Haabet (Chr. Christensen og Johan Bryde), Sandefjord - ØRNEN
    Den første hvalbåt som ble bygget ved A/S Framnæs mek.Værksted -  ØRNEN.
    Gikk av stabelen på Framnæs mek. Værksted lørdag 18/01-1902. Båten kostet kr. 90.000. Den var ment å benyttes til hvalfangst på Finnmarkskysten og var konstruert av Søren Lorentz Christensen, sønn av Chr. Christensen. Skytter ble den senere så navngjetne Søren Sørensen. Om sommeren i fangst på Finnmarkskysten Om høsten delte Chr. Christensen og Johan Bryde selskapet mellom seg. Bryde fikk hvalstasjonen i Balsfjord og hvalbåten FALKEN. Chr. Christensen overtok ØRNEN
    1903 - Mellom 18/05 og 10/06 gjorde de forsøk på å fange hval ved Bjørnøya og Svalbard, men måtte trekke seg tilbake grunnet is. De kom tilbake noen dager senere, men avsluttet i begynnelsen av august grunnet is. Fiske på Finnmarkskysten måtte oppgies da det kom en fredning av hvalen på kysten som skulle tre i kraft 01/02-1904
    1904 - A/S Ørnen gjorde en bra sesong på Svalbard denne sommeren. Det var to hvalbåter, samt Fl/k ADMIRALEN og et landbasert kokeri idrift.
    1905 - Sommeren kom med hvalfangst på Svalbard, men det var kommet altfor mange fartøyer. 29/8 ble det holdt ekstraordinær generalforsamling i A/S Ørnen og det ble besluttet å prøve på sydligere farvann. Etter en oppgradering og overhaling på Kr. 2.344,36 ved Framnæs mek. Værksted dro 21/10-1905 ØRNEN fra Sandefjord med kurs for Antarktis i følge med Fl/k ADMIRALEN og hvalbåt HAUKEN.
    1907 Ankommer Sandefjord 23/08-1907 for siste gang. Den var solgt til Johan Brydes selskap South African Whaling Co (det første norske selskap i Afrika) i Durban - nytt navn - NORVEGA
    1908 Seilte 25/08-1908 med kurs for Durban sammen med hvalbåten JUPITER
    1911 Solgt til The Norwegian-Canadian Whaling Co muligens som - LOPRA
    1915 Solgt tilbake til Syd-Afrika og da til J. J. Egeland, Durban under navnet - ROITELET


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 11.0"-18.0"-29.0". Maskineri bygget ved Akers Mek. Verksted, Kristiania. Kjeler samme.

    Se også:
    https://skipshistorie.net/Sandefjord/SFJ002ThorDahl/Tekster/SFJ00219020300000%20ORNEN.htm

    Kilder

    skipshistorie.net