D/S Flakvarp

Andre navn
Rapport til 1916 - Stoll til 1917 - Havfiske til 1917 - Puddefjord til 1922 - Bryteren - Frier
Kallesignal
LDBG
Klasse
DNV1A1 Bugserbaad
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1914
Byggenummer
34
Leveringsmåned
Desember

Tonnasje

Bruttotonnasje:
56
Nettotonnasje:
14

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 34

Dimensjoner

Lengde:
66.9'
Bredde:
16.5'
Dypgående:
7.4'
  • Historikk:

    1914 - Levert fra Pusnæs Støberi & mek. Verksted, Arendal for Ejnar Stensrud, Skien - RAPPORT
    3/1916 - Solgt til A/S Porsgrund Kul- og Lægterkompani (Fred Th. Bergh, Chr. S. Hanssen & Fr. Johannessen), Porsgrund.
    8/1916 - Videresolgt i august for NOK 100.000 til Rederi-A/S Orkla (Orkla Grube A/S), Thamshamn - nytt navn i oktober - STOLL
    3/1917 Solgt til Kristiansunds Havfiskeselskap (Emil Moe), Kristiansund - nytt navn - HAVFISKE
    6/1917 - Videresolgt til Den norske Amerikalinje A/S, Kristiania - november nytt navn - PUDDEFJORD
    6/1922 Solgt til Lægterkompaniet A/S, Kristiania - nytt navn - BRYTEREN. (Brukt i Kristiania).
    8/1934 - Kantret og sank under assistanse av MT GYLFE ved opplag på Oslo Havn. Hevet og reparert.
    1936 - Eierselskapet skiftet navn til Bukser- og Bjergningsselskapet A/S, Oslo.
    20.12.1944 Sank etter kollisjon med MS BRETANGE i Oslofjorden. Maskinist Karl Oscar Heum omkom.
    1945 - Hevet, reparert og satt i fart igjen.
    2/1949 - Solgt til Iskommiteen Skien-Brevik-Porsgrunn, Porsgrunn.
    1955 - Nytt navn - FRIER
    1959 - Nytt navn - FLAKVARP
    2/1960 Solgt til Johan Naustvik, Vormedal, Haugesund. Ombygget til dieseldrevet lasteskip. Innstallert 1 x 2 sylinder Gamma semi-diesel motor, 100 BHK. Bygget i 1942. nytt navn - FØRRESVIK. Ommålt: 49 brt, 23 nrt.
    1963 Solgt i september for NOK 55.000 til Øivind Krogsæter, Veblungsnes, Molde - nytt navn - SANDVALEN
    1974 - Solgt til Hjorthamn Sagbruk, Longyearbyen, Svalbard.
    1979 - Sank på grunt vann under opplag i Hestnessundet mellom Helgebostadøyra og Hitra.
    1991 - Hevet av dykkerforeningen Havsport og studenter fra NTNUI. Senket i nærheten av Dolmsund, Hitra for bruk som treningsobjekt for dykkere.
    27.7.1992 - Slettet av Norges Skipsliste som kondemnert.

    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2 cylindere, diam. 10.4"-23.7". Maskineri bygget ved Pusnæs Støberi & mek. Verksted, Arendal.