M/S Edda Jarl

Kallesignal
LCLX
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1976
Byggenummer
115
Leveringsmåned
Juli

Tonnasje

Bruttotonnasje:
497
Nettotonnasje:
183
Dødvekt:
1.219

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
BHK 8000
Fart:
17,4

Dimensjoner

Lengde:
64,54m
Bredde:
13,82m
Dypgående:
3,23m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    07/1976: Levert som EDDA JARL til Arne Presthus Rederi A/S( Arne Presthus) Bergen
    00/1978: Tilbakeført til Astilleros de Sanrander SA, Santander
    03/1978: Solgt til K/S A/S Eidesvik & Co( L. Eidesvik, Bømlo) Haugesund, nytt navn  VIKING BOY
    00/1986: Forlenget: 7,66m- Dødvekt: 1.560 tonn. Brutto: 862 tonn. Net: 468 tonn
    00/1986: Ny motor: Wichmann   BHK 10002   Fart: 18  knop
    05/1991: Overført til Eidesvik & Co A/S( K/S Eidesvik & Co A/S, Bømlo) Haugesund
    11/1996: Solgt til CMC Hitran International ( Eidesvik & Co A/S, Bømlo) Nassau, Bahamas
    00/1998: Solgt til The Commonwealth of the Bahamas( Eidesvik & Co A/S ) Nassau, Bahamas
    09/2003: Solgt til China Geoil Engineering Corp( Shanghai Offshore Drilling Corp) Nassau, Bahamas
    04/2006: Overført til China Geoil Engineering Corp) Shanghai Offshore Petroleum Exploration
                    & Development Corp ) Panama
    06/2008: Solgt til Sinopec Star Petroleum Co Ltd( Sinopec Offshore Oilfield Services Co) Panama
    08/2017: Solgt til Zhangjiagang Wuyou Ship Breaking & Re-cycling Co Ltd, China for opphugging.
                    Ankom Zhangiagang Jiangsu den 9/8-2017

    Maskineri:
    2 stk dieselmotorer, 4SA, 2x16cylindere diam. 228x226mm. Twin screw, side thrusters fwd.
    Maskineri bygget ved Alco Engines Division, Auburn.