Arne Kåre Syversen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

16. mars 1910

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Nydalen, Oslo

Bosted

Sportsplassv. 1, Røa pr. Oslo

Relasjon til fylke

Oslo

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Kjente utdannelser

Maskinsjefskole

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: 26114 London, 12409 (30972) NY.

    Gift med (jf. London-kort): Else M. Syversen.

    Til Norge med "NANDI" den 30.10.1945.

    Arne Kåre Syversen skriver som vedlegg til sin Ex gratia søknad følgende:                                                                                                                                               Sunndalsøra 2/12, 1972.                                    Til Direktoratet for Sjømenn.

    Avmønstring "Pan Europe" var årsak feber, som viste seg å være meslinger.  Var alvorlig syk.  Efter at jeg var frisk, ønsket myndighetene meg opp til Den Persiske Gulf.  Det var visekonsul i Batavia, hollender, så kommunikasjonen var ikke den beste.  Jeg reiste med M/S "Bengalen" (Hollender) fra Batavia til Bombay.  Betalte reisen til Bombay selv.  I Bombay sendte konsul Asland meg til Bahrein i den Persiske Gulf.  Nortraship var ennu ikke i Bombay.  

    Årsak til avmønstring Arena var.  Nortraship var nu opprettet i Port Said i Egypt.  Kaptein Paulsen ledet kontoret der.  Der var spørgsmål fra engelske myndigheter om en maskinmester/Damp.  Jeg hadde disse kvalifikasjoner og syntes det kunne være interessant.  På forespørgsel fra Kaptein Paulsen tok jeg oppgaven.  Hyreforhold var samme som de norske.  Dette var i Suez.

    Årsak til avmønstring Evagores var.  I Calcutta besøkte jeg det norske konsulat, hvor Gylseth var konsul.  Han fortalte om M/T Drafn som lå i Bombay.  Man fikk den ikke til å gå.  Den hadde ligget dødt skip i mange måneder.  Han påvirket meg til å bli interessert.  Det var ikke vanskelig, da jeg gjerne ville være under norsk flagg, om noe skulle hende.  Der var likeledes engelske maskinister i Calcutta på den tid som hadde mistet sitt skip.  Alt ble ordnet.  Jeg reiste så til Bombay.  Jernbanereisen betalte jeg selv.  I Bombay henvendte jeg meg til konsul Asland, som igjen henviste meg til kaptein Davidsen for Nortraship som da var opprettet dør i dør med konsulatet. Var i den første tid ikke påmønstret Drafn, men var betalt av Nortraship.                                         Drafn var vanskelig.  Dog hadde jeg god erfaring fra Deutshe Verke maskiner.  Drafn hadde Fiat maskiner.  Disse var bygget på lisens fra Deutshe Verke med små forandringer. Det gikk bra. Vi ville gjerne holde den i gang der ute, men Nortraship ønsket den opp til Amerika for grundig istandsetting.  Det var vanskelig med god verkstedassistanse der ute.  Vi forlot Østen mec en bensinlast fra Abadan til Australia.  Derfra gikk vi til Curacao, hvor vi tok bensinlast til New York.

    Margrethe Bakke, Geisha og Martin Bakke er alle O.A. Knutsen, som var godt representert i New York. Årsak til skifting Margrethe Bakke til Geisha var. Geisha var Norges eldste motorskip, og hadde vanskeligheter med både folk og maskin.  Geisha var en god båt og maskin, bare man tok den for hvad den var.

    Tenkte det var greit å vedlegge dette.                                        A. Kåre Syversen (Sign)                                                                                                  Montasjeleder. Auraverkene. Sunndalsøra. 6600

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    RA/S-3545/G/Gi/L0009