Wilhelm Svendsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

24. juni 1850

Foreldre

Skipsfører Severin Nicolai Svendsen

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Vestre Moland, Ullerøy

Bosted

Vestre Moland, Brekkestø

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

  • Personbeskrivelse nr.1543 Lillesand  Mønstringsdistrikt " Sjøens folk "- Odd Knudsen / Peder Larsen. Lillesand Folkebibliotek.

    Født UllerøyBosted Brekkestø
    Far Skipsfører Severin Nicolai Svendsen
    Gift med Anne Severine Axelsen, Brekkestø - 2 sønner
    Skipsfører 1877 Bark " Hermod "
    Skipsfører 1880 Bark " Runeberg "
    Skipsfører 1893 Bark " Decima " av Grimstad. Rederiet Acktieselskapet Bark Decima.(Csp. J. Bang )
    Skipsfører 1900 Bark " Erling "
    Skipsfører 1907 og 1909 Bark " Septa "
    Døde 1940

    Omtalt i "Norges Skipsførere 1933-1935"

    Til sjøs 1865 med seilskipet " Catarina " av Kristiansand . Rederiet O.A.Strømme.
    Styrmannseksamen  1869 i Kristiansand.
    Styrmann med Bark " Cosmopolit " av Lillesand. Rederiet H. J. Hammer.
    Styrmann Bark " Hermod " av Lillesand. Rederiet H. J. Hammer.
    Blev i 1877 skipsfører av Bark " Hermod " av Lillesand.
    Har senere ført " Runeberg " av Lillesand." Erling " av Lillesand.
    Seilskipet " Decima " av Grimstad.Seilskipet " Septa " av Arendal.
    Sluttet sjøen 1909.
    Herredstyremedlem.Enkemann - ett barn i 1935.

    I 1870 var jeg 2.styrmann med " Bella Donna "av Lillesand. På reisen fra Baltimore til Irland lastet med korn, blev vi overfalt av en orkanaktig storm. 7. april fikk vi et brått over hele skipet som drepte 1.styrmannen, rormanden og en jungmann, momentant. Lasten forskjøv seg, så skipet lå med dollbordet i vannet. Fikk også roret splittet så det blev ubrukelig, og med endel annen skade. Skipet ble svært lekk, og vi holdt pumpene gående i 1 1/2 døgn med nogen små avbrytelser, men allikavell var vannet steget i rummet med 9 foot. Da vi fryktet for at det snart vilde synke, fikk vi storbåten ut efter meget besvær, da det ennu var et volsomt hav. Vi holdt oss i le av skipet til det sank. Efter to døgns opphold i båten, uten vann og mat, blev vi opptatt av et amerikansk skip der var bestemt for New York. Vi var da så utmattet at vi sank ned på dekket, da de fikk oss ombord.

    I 1886 berget jeg et manskap fra et engelsk skip i Atlanteren under vanskelige forhold , og landsatte den på Madeira, da jeg var bestemt for Vestindien. Jeg fikk da belønning av den engelske regjering en sølvkikkert med inskripsjon.I 1893 berget jeg et manskap i det indiske hav, fra et tysk skip der holdt på å synke. (22 mann), og landsatte den på Java, etter å ha hatt dem ombord i 10 dager.

    I 1902 hadde jeg en fæl reise med seilskipet " Decima " fra New Zealand til London. Reisen varte i 140 dager. I januar utholdt vi en orkanaktig storm i fler dager. En bråttsjø tok rormannen - som vi ikke så mer - knuste rattet, skylight, dører , kappe , fylte kahytten med vann, ødela våre instrumenter, karter og proviant. Efter meget slit nådde vi dog bestemmelsesstedet i god vigør.