Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.
Sigvard Martinius Svendsen
Tømmermann Sigvard Martinius Svendsen.
Fartstid før 1. verdenskrig:
18 år gammel påmønstret i 1910 "Elida" av Tvedestrand eid av Carl Bech. Sigvard var handy man, men utførte tømmermannsarbeid, noe han hadde lært hjemme på gården på Hombor i Eide av onkelen sin. Han var ute i ca 3 år med "Elida" .
Under 1. Verdenskrig:
11/6-1914 påmønstret som tømmermann på Bark "Vellore" av Kristiansand, Svend O Strays rederi.
Sigvard var ombord i "Vellore" helt til den ble senket av en tysk ubåt i den Engelske kanal 23/12 -1917. Alle ble reddet.
I mellomkrigstiden:
I Marinen:
27/7 - 12/12 - 1918 Rekrutt på losjiskipet "Kong Sverre" i Horten. Seilkrigsskip av tre, marinens forlegning for gastene.
Ombord på "Glommen" marinefartøy 22/1-5/2-1919.
Ombord. på "Eidsvold" 6/2 -27/2-1919.
Ombord på "Tordenskiold" 27/2 - 8/3-1919.
Ombord på "Dapø" minelegger 12/3 - 28/4 - 1919.
Tømmermann - 31/3-20 påm. "Yola" av Lillesand i Fredrikstad - avm. i Lillesand 2/5 -1921.
Tilsammen 8 år på seilskuter.
Emigrert til USA i 1926. Yrke snekker. Kom tilbake til Eide i 1930.
Påmønstret som matros 10/8-32 på "Smaragd" av Oslo - avm. 15/1-33 i Baltimore.
"Smaragd" hadde ikke tømmermann ombord. Den var en ca 1400-1600 tonn kullfyrt dampbåt som da gikk med frukt/bananer i Caribbean.
Tømmermann:
16/1-33 påm. M/S"Fernbrook" i Baltimore, stykkgodsbåt, Rederiet Fernley&Eger -
9/5-34 avm. i Los Angeles (ble syk)
Tømmermann:
22/3 -35 påm. "Egerø" - avm. 4/4 -35 i Las Palmas
Sigvard arbeidet deretter som snekker til krigens slutt.
1945 -1949 Vaktmann på to tyskbygde mudderlektere/isbrytere som lå i opplag/fortøyd i Bufjorden i Eide. De var bygd i Hamburg i 1941 for russerne, men ble ikke levert. De var krigsbytte og eid av den norske stat og holdt i skjul for eventuelle russiske krav. De kom deretter til KMV for dokking og ble senere solgt til Canada.
Da Sigvard manglet fartstid for å kunne få sjømannspensjon, dro han til sjøs igjen som tømmeramnn. (Tiden i marinen var da ikke telt med)
20/1-51 påm. "Vesthav" i Rotterdam - avm. 10/7-51 i Aden
8/9 - 51 påm. "Vivita" i Stavanger - avm. 21/11- 51 i Stavanger
16/5 -52 påm. "Tai Yin" Wilhelmsen i Oslo - avm. 25/5 -54 i Gøteborg
18/12- 53 påm. "Thorhild" Tønnevolds rederi - avm. 25/5 -54 i Stockholm
Han sluttet sjøen det året han fylte 62 og hadde da opptjent nok fartstid til å kunne få sjømannspensjon.