Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.
Erling Houg
Kilde Norges Skipsførere
Til sjøs 1908 med dampskipet"Agra" av
Tvedestrand,tilhørende W.Wroldsen.
En januarkveld 1910 kastet vi på med bark
"Nordenskjøld"av Risør,kapt.Hassel,N.O.av
Barbados,for å vente på dagslyset for å gå
inn til Bridgetown.Passaten blåste stiv kuling,
så skuta lå bidevind for små seil,stb.halser. Ved
11-tiden om kvelden fikk man plutselig se
brenninger på le baug og alle mann purret ut
til baut skip.Det var ikke tale om å komme
overstag,man måtte altså kuvende.Da skipet
var kommet rett unna og skjøt bra fart,hugg
det første gang på revet.Det var et under at
riggen ble stående i det tre hugg som nu fulgte
til man var over revet.Korallene kunne ses
mellom bråtene, og sjøen veltet inn over hele
skipet.Innenfor revet var smult vann,og vi
forsøkte nå å seile langs land for om mulig å
komme ut lenger syd.Skipet stoppet dog snart
på en sandbanke,merkelig nok på en av de få
steder på kysten hvor det var lett anledning til
å komme i land.Å pumpe viste seg å være håpløst,
da vannet på 10 minutter,steg helt opp til
tyskendekket.En neger kom svømmende ut og
fortalte leende at skipet aldri kom ut derfra.Om
morgenen ved lavvann kunne man vasse iland på
stranden.Mannskapet ble ved vraket i tre uker og
tok iland alt rørlig."Nordenskjøld"^ble kondemnert
og mannskapet hjemsendt,hva dengang tok seks
uker.Hun var i sin tid en av Norges beste seilere
og var bygget hos Dekke i Bergen.Sin siste tur gjorde
den fra Las Palmas,Kanariøyene til Barbados for
ordre i ballast.Styrm.eks.1913 i Risør og skipsf.eks.
1915 i Oslo.Høyere skipsf.eks.1916 i Oslo
Styrmann med bark"Zippora" av Risør,Dampskipene
"Wagama"av Oslo,"Felix"av Arendal,"Smaragd"av Oslo.
Ble i 1918 fører av D/S"Smaragd" av oslo,tilhørende
Thor Helliesen.Har senere ført M/T"Rigmor"
og M/T"Sysla"begge tilh.Waages Tankrederi,Oslo.
Gift-1 barn