John Olsen Asdal

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

2. september 1888

Dødsårsak

Alminnelig forlis

Foreldre

Gmd. Nils Andersen Asdal, Løddesøl, og hustru Olivia Jeanette Olsen fra Natvig.

Matrosrulle

H 3295

Annotasjonsrulle

A 2651

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Øiestad

Bosted

Munkestø / Bringsverd i Fjære

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Kjente utdannelser

Styrmandssertifikat for seilskipStyrmandssertifikat for dampskip
  • John fikk styrm.sertifikat for seilskip 6.okt 1915. ”14.6. 1918 erholdt nyt Styrmands Certifikat efter at være Torpederet”. ”Den 23.10. 1918 erholdt Certifikat for Dampskib”. 

    John gjorde orlogstjeneste fra 28.april til 11.mai 1914 på ”Kong Sverre” og fra 2.aug 1914 til 27.sept 1915 på ”Springer”.

    I 1918 var John ombord i d / s ”Wagama”. Skipet forlot Wabana på Newfoundland 12.nov 1918 for
    Sydney, Nova Scotia – og forsvant. Besetningen var på 33 mann.

    Fartstid:
    23.mai 1903 bark ”Premier” Grimstad for Danzig (kahyttsgutt hyre kr 16.-
    avm 5.sept 1903 i Grimstad
    13.des 1904 bark ”Midnatsol” Chr.sand for Amerika
    avm 9.juni 1905 i Montevideo etter stranding 2.juni
    21.juni 1905 skip ”Ingeborg” Buenos Aires for Europa (jungmann
    avm 20.sept 1905 i Antwerpen
    18.juli 1906 sk.sk. ”Gazelle” Chr.sand for Østlandet / utlandet (lettmatros
    avm 28.nov 1906 i Kragerø
    24.jan 1907 sk.sk. ”Bien” Grimstad for utlandet (lettm. hyre kr 40.-
    avm 24.des 1907 i Porsgrunn
    8.febr 1908 bark ”Lyna” Grimstad for utlandet (matros hyre kr 50.-
    avm 10.april 1908 i London
    10.april 1908 bark ”Lyna” London / videre
    avm 19.nov 1909 i Grimstad
    19.mars 1910 bark ”Oakhurst” Grimstad via Arendal for utlandet (stuert hyre kr 75.-
    avm 15.mai 1911 i Montevideo
    12.juni 1911 bark ”Glenlora” Buenos Aires / videre (stuert
    avm 23.juli 1912 i St.Petersburg
    6.aug 1912 bark ”Ferm” London / videre (stuert
    avm 29.juli 1913 i Dunkirk
    31.juli 1913 bark ”Elieser” Dunkirk / videre (stuert
    avm 16.aug 1913 i Moss
    15.okt 1915 fullr. ”Lotos” Arendal for London (2.styrmann
    avm 13.mars 1917 i Belfast
    14.mars 1917 fullr. ”Asra” Belfast for New York (2.styrm.
    5.mai 1917 ble skipet torpedert av en tysk u-båt

    12.juli 1917 d / s ”Wagama” Kristiania for utlandet (navigatør
    skipet forsvant i nov 1918 med 33 mann

    ”Glenlora” / ”Glenlui”, det er litt utydelig skrevet. ”Glenlui” var en fullrigger. ”Lotos” og ”Asra” er
    muligens samme fartøy.

     

    Kilder

    Arild Nordskogs Samlinger.