v/ skipshistorie.net
1908 - Bygget som tråler SENATOR PREDÖHL (HC. 12) av Eiderwerft Aktiengesellschaft, Tönning, Tyskland for Cuxhavener Hochseefischerei Aktiengesellschaft, Cuxhaven, Tyskland.
9/1914 - Overtatt i september av Die Kaiserliche Marine (Voorpostenboot).
5.6.1917 Skutt i senk av britiske krigsskip utenfor Ostende, Belgia i posisjon 51.14N-02.55Ø.
10/1918 - Hevet i oktober. Vraket solgt til opprinnelige eiere.
5/11.1920 - Tilbake i fart som DR. CARL MELCHIOR (HC. 123) for Cuxhavener Hochseefischerei A.G., Cuxhaven.
16.10.1926 Solgt til A/S Thetis (Robert Rundell), Göteborg, Sverige - nytt navn - THETIS (GG. 34).
1927 - Solgt til Handels-A/B Ægir (Robert Rundell), Göteborg.
1930 - Solgt til Elfvings Fiskeflotte (H. A. Elfving), Hangö, Finland. Omdøpt til KALAPOIKA (Suomi 3).
1934 - Eierselskapet omdøpt til Elfvingen Kalastuslaivne Oy (H. A. Elfving), Hangö.
5/1937- Solgt til Peter S. Brandal & Co. A/S (Martin Karlsen, Brandal), Ålesund. Omdøpt til BRANDALING (M-39-HD).
1939 - Forlenget og ombygget til fraktefartøy. Ommålt: 500 tdw, 292 brt, 123 nrt. L: 143,7’-B: 23,2’-D: 10,1’.
1940 - Senket 01/05 av tyske fly i Hjørungavåg. Senere hevet og reparert.
1941 - Solgt til Rolf Horn Mathisen, Oslo.
Videresolgt i oktober til Kristian E. Samuelsens Rederi Co., Oslo - nytt navn - BJØRN FARMAND. Senere samme år omdøpt til STRONG.
24.4.1942 - Beslaglagt av Die Deutsche Kriegsmarine. Omdøpt til NS 21 EBER II
1.6.1944 Omdøpt V 5109 EBER II
5/1945 - Skipet lå i Bergen og ble levert til eierne. Omdøpt til STRONG
1946 - Ombygget til motorskip ved et svenskt verft. Installert : 1 dieselmotor, Atlas. 4-takt/enkltv., 6-sylinder, syl. dim.: 370 x 870 mm. 400 BHK. Bygget av A/B Atlas Diesel, Stockholm, Sverige.
8.4.1948 - Sank utenfor Egersund mens hun var på reise fra Oslo til Bodø med bygningsmaterialer. Besetningen på 9 mann, omkom.
Maskineri:
Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 12.8"-20.5"-32.3". Maskineri bygget ved Eiderweft Akiengesellscaft, Tönning, Tyskland.