T/S Nidareid

Other names
ex Escape, ex Stanvac Japan
Call sign
JXCQ
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1953
Yard number
1431
Month of delivery
Mars

Tonnage

Gross tonnage:
18.416
Net tonnage:
11.300
Deadweight:
29.300

Engine

Propulsion:
Engine size:
AHK 13750
Built by:
Akasaka Diesels Ltd.,Yaizu
Speed:
16

Dimensions

Length:
631.3'
Beam:
82.7'
Draft:
46.8'
  • HISTORIKK: 
    v/H. Larsson-Fedde

    03/1952: Levert som STANVAC JAPAN til  Standard-Vacuum Transportation Co. Ltd, London, UK
    10/1958: Sterkt skadet den 10/10-1958 etter en voldsom eksplosjon midtskips ca. 160 nm sørvest av Karachi, Pakistan mens hun var på reise fra Bombay, India til Persiske Gulf i ballast. 20 mann omkom. Hun ble slept inn til Bombay og kondemnert.
    01/1959: Vraket solgt til I/S Escape ( Bjarne Ruud-Pedersen) Oslo, nytt navn  ESCAPE Slepet begynte 10/01 og gikk via Alexandria, Egypt hvor hun ble lagt opp et par måneder, til Napoli, Italia for nærmere besiktelse og forsterkinger for videre slep. Det ble hentet inn anbud fra flere verksteder, og gunstigs ut kom Akers Mekaniske Verksted A/S, Oslo. Skrogarbeidene ble utført ved Tangen Verft, Kragerø og etter ca. 7 måneder her ble hun slept til Oslo hvor den store reparasjonen og ombyggingen til bulkcarrier ble fullført.
    00/1960: Skipet ferdig reparert og satt i fart.
    00/1964: Solgt til I/S Nidareid ( Krogstads Shipping A/S ) Oslo, nytt navn  NIDAREID
    00/1967: Solgt til Crusader Carrier Inc, Monrovia, Liberia, nytt navn  DIAMOND VENTURE
    09/1975: Solgt til Taiwan for opphugging Ankom Kaohsiung den 10/9-1975 for hugging som begynte den 20/12-1975 ved Char Tai Steel Works Co.


    Maskineri:
    2 stk. dampturbiner med utveksling til propellaksel. Maskineri bygd ved Mitsubishi Zosen K.K. Nagasaki, Japan.