v/ Skipshistorie.
1/1930 - Bygget som DS NORRKÖPING av Helsingborgs Varfs & Svetsnings A/B, Helsingborg, Sverige for Rederi-A/B Norden (G. Åberg), Norrköping, Sverige - NORRKØPING
1933 - G. Åberg, Norrköping ble manager.
2/1938 - Solgt til Slite Cement & Kalk A/B, Slite, Sverige - nytt navn - FÅRÖSUND
1/1950 Solgt til P/T Istind (Enocksen & Alvestad, Sørvær), Tromsø (Brukt til selfangst)- nytt navn - T-54T ISTIND
5/1951 - Solgt til P/R Selbarden (Brødrene Brunvold), Tromsø - nytt navn - T-54T SELBARDEN
1952 - Ombygget til motorfartøy ved H. C: Stülcken Sohn, Hamburg, Vest-Tyskland.
10.1.1953 - Fikk brann i maskinrommet og satt på land i Vestfjorden mens hun var på reise fra Tromsø til Oslo med sildemel. Kondemnert. Overtatt av Storebrand.
Solgt til Skips-A/S Peco (Eugen Pedersen), Bodø. Ført til Bolsønes verft, Molde, for ombygging til fryseskip TOPECO. Men dette ble ikke utført.
1955 - Solgt til A/S Opo (Thoresen & L’Orsa), Oslo.
1/1956 Slept til Cuxhaven, Vest-Tyskland for reparasjon. I fart fra mai som SELBARDEN for P/R Skips A/S Opo, Skips A/S Unni, Morola (Oslo) A/S & Arnulf L’Orsa (Thoresen & L’Orsa), Oslo.
1/1958 - Solgt i januar til A/S Alta Fangstrederi (Helge Jacobsen, Tromsø), Oslo.
1960 - Overtatt av Utbyggingsfondet for Nord-Norge, Oslo.
1/1962 - Solgt til Eastern Shipping Co. Ltd (Wm. Sumarah, Jr. & Geo. Sumarah, Halifax, NS, Canada), Nassau, Bahamas- nytt navn - EAST STAR
Maskinhavari 09/11 mens hun var på reise fra Turks Island, BWI til St. John’s, NFLD, Canada med salt. Forlatt med slagside 18/11 ca. 155 nm NNØ (34.28N-63.40V) for Bermuda. Tatt under slep samme dag av norsk MT BORGA.
Sank 20/11 i posisjon 33.15N-63.44V, ca. 70 nm fra Bermuda.
Maskineri:
1930 - Triple dampmaskin, 3 cylindere diam.: 12,2’’-20,7’’-32,3’’, slag: 24,0’’. Maskineri bygget ved Helsingborgs Varfs & Svetsnings A/B, Helsingborg.