Historikk.
21.6.1934 - Levert fra Moss Værft & Dokk A/S, Moss til A/S Alpha, Moss - BASTØ
(I rute på Horten-Moss).
11.10.1940 - Rekvirert for ferjefart i Nord-Norge.
8.1.1944 Brann om bord mens hun lå i Tromsø. Delvis reparert, returnert eierne og tatt til Moss for reparasjoner.
2/1947 - Omdøpt til - ALPHA
7.5.1952 Solgt til Kristian Ravn, Narvik - nytt navn - RØTINN
(Ombygget med gjennomgående bildekk).
1954 - Ombygget til motorskip. Installert dieselmotor, Alpha. 2-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 290 x 490 mm. 660 BHK. Bygget av Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Danmark.
1.12.1961 - Solgt til A/S Nord-Ferjer, Narvik.
7/1970 - Solgt til Tragetti delle Isole S.p.A., Trapani, Italia - nytt navn - COSTA GAIA
26.11.1971 - Kantret og sank på havna i Trapani under ilandkjøring av biler. Hevet.
1973 - Satt i fart på nytt som VULCANO for Tragetti delle Isole S.p.A. Cia. de Navigazione, Trapani.
17.4.2012 Ankom til Aliaga, Tyrkia for hugging ved Izmir GS.
Maskineri
1934 - Compound 4 cylindere diam. 2:9.8" - 2:23". Maskineri bygget ved Fredrikstad mek.Verksted. Fredrikstad. Kjeler samme.
1954 - Dieselmotor Alpha. 2-takt/enkltv., 4-sylinder, syl. dim.: 290 x 490 mm. 660 BHK. Maskineri bygget ved Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Danmark.