M/S El Ancora

Other names
ex Irene,ex Glendale,ex Timur Light,ex Meynell,ex Eyne,ex Meynell
Call sign
LAKU2
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port
Enlistment district

Shipyard

Name
Build year
1973
Yard number
234
Month of delivery
Desember

Tonnage

Gross tonnage:
58.650
Net tonnage:
42.236
Deadweight:
129.389

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 22883
Built by:
Akasaka Diesels Ltd.,Yaizu
Speed:
15.5 knop

Dimensions

Length:
261,02m
Beam:
40,64m
Draft:
17.58m
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    12/1973: Levert som MEYNELL til P. & O. Steam Nav Co( P. & O. Bulk Shipping Division ) London, UK
    03/1977: Solgt til Orient Steam Nav. Co. Ltd ( P. & O. Bulk Shipping Division ) London, UK
    00/1983: Solgt til Moss Hutchinson Line Ltd (P. & O. Bulk Shipping Division ) London, UK
    02/1983: Omdøpt  EYNE
    05/1983: Omdøpt  MEYNELL 
    12/1983: Solgt til Singapore Bulk Carriers Ltd( Thome & Co) Ltd., Singapore, nytt navn TIMUR LIGHT 
    00/1986: Solgt til Tampere Ltd., Hong Kong, nytt navn  GLENDALE
    00/1987: Solgt til Emblem Shipping, Chios, Hellas, nytt navn  IRENE
    10/1988: Solgt til K/S Ancora (C.H. Sørensen & Sønner A/S ) Arendal, nytt navn  EL ANCORA
    10/1988: Innmeldt  NIS  nr 352   LAKU2
    08/1989: Overført til K/S Bonita ( C.H. Sørensen & Sønner A/S ) Arendal
    04/1992: Solgt til Springbow Shipping Corp, Kingstown, St.Vincent & Grenadines, nytt navn  ALINA
    08/1998: Solgt til Pakistan for opphugging. Ankom Gadani Beach  den 12/8-1998

    Maskineri:
    Dieselmotor 2takt enkeltvirkende- 8cylindere -  Mitsubishi DM , MHI, Kobe, Japan.