D/S Myken

Tonnage

Gross tonnage:
128
Net tonnage:
43
Deadweight:
167

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 52

Dimensions

Length:
95.3'
Beam:
18.4'
Draft:
11.2'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    08/1908: Levert som FRIGG til Hvalfanger A/S Sydhavet(The Southern Whaling Co P.Bogen) S.fjord
    00/1912: Solgt til A/S Dominion Whaling Ltd ( T. Dannevig & Co) Sandefjord
    02/1919: Overført til A/S Dominion Whaling Ltd ( Chr. Christensen jr A/S) Sandefjord
    03/1920: Solgt til Statens Havnevæsen, Kristiania, nytt navn  MYKEN
    00/1921: Overført til Statens Havnevæsen, Ålesund ( Ombygd tankskip)
    03/1928: Overført til Statens Havnevesen ( Maskiningeniøren ) Ålesund
    04/1931: Overført til Statens Havnevesen ( Maskiningeniøren) Oslo
    00/1936: Ny motor: Union  BHK 150   NHK 88   Fart: 9  knop
    00/1940: Rekvirert av Die Deutsche Kriegsmarine
    00/1943: Tilbakelevert til Statens Havnevesen ( Maskiningeniøren) Oslo
    00/1955: Ny motor: Wichmann   BHK 320   Fart: 10,5  knop
    00/1956: Overført til Statens Havnevesen( Havnedirektoratet) Oslo
    00/1962: Overført til Statens Havnesesen ( Havnedirektøren) Oslo
    00/1967: Solgt til Elias Møgster, Hauhesund ( Ombygd lastebåt) Dwt: 162 t. Brt: 137 t. Net: 49 t.
    00/1970: Solgt til Karl Grindskard, Knarlaksund, Trondheim
    00/1974: Solgt til Alf Nergård, Knarlaksund, Trondheim
    00/1975: Solgt til Asbjørn Jølmlie, Trondheim
    00/1976: Overført til Forretningsbanken, Trondheim
    00/1978: Solgt til Johan Sæter, Kverva, Trondheim
    00/1994: Har ligget i lengre tid ved Flatsetsund Slipp, inntil hun i 1994 ble slipp satt. Da ble 
                   propellen skåret vekk. Så ble hun slept til Halsafjorden der hun ble senket.

    Maskineri:
    Dampmaskin, 3 sylindere diam. 11",18", 29".
    Maskineri bygget ved G. T. Grey, South Shields, UK.
    Kjeler bygget ved Clarke Chapman & Co. Ltd. Gateshead, UK.