M/K Sandvikhorn (M181HØ)

Build year
1917

Other

  • Participant in WW2
  • Navy ship

Tonnage

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 25

Dimensions

Length:
47.0'
Beam:
15.0'
Draft:
7.0'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Englandsfarten.

    00/1917: Levert som SANDVIKHORN til P/R Sigvald E. Sandvik, Tjørvåg  ( M 181 HØ) 
    00/1924: Overført til S. E. Sandvik m.fl., Tjørvåg
    00/1937: Overført til Oskar J. Sandvik, Tjørvåg
    00/1937: Ombygd. Ny motor: Grei   BHK 35   
    00/1939: Solgt til  Johan K. Vike, Fosnavåg
    00/1939: Ny motor: Wichmann   BHK 40   
    05/1940: Drog fra Fosnavåg den 7/5-1940 for Shetland. 
    05/1940: Rekvirert av Britiske myndigheter etter ankomst Lerwick, Shetland
    01/1944: Ble benyttet som ferjetjeneste utenfor Derry, Nord Irland da hun sank den 1-1944 etter kollisjon

    Refererer til Ragnar Ulsteins opplysninger om Englandsfarten, hvor det står følgende
    M/B "SANDVIKHORN"- M 181 HØ - drog den 7.mai 1940 fra Fosnavåg saman med M/B "VESTERN"
    med seks nordmenn, ein halv tropp britiske soldater og ein tysk fange. Det var avtalen at
    SANDVIKHORN skulle vende tilbake frå Shetland. Men då dei kom dit etter en god overfart (Baltasund)
    fekk dei ikke lov til det. Skipper og eiger på SANDVIKHORN var Johan Vike, Fosnavåg.
    Han og mannskapet melde seg til krigsteneste