v/H. Larsson-Fedde.
Englandsfarten.
00/1917: Levert som SANDVIKHORN til P/R Sigvald E. Sandvik, Tjørvåg ( M 181 HØ)
00/1924: Overført til S. E. Sandvik m.fl., Tjørvåg
00/1937: Overført til Oskar J. Sandvik, Tjørvåg
00/1937: Ombygd. Ny motor: Grei BHK 35
00/1939: Solgt til Johan K. Vike, Fosnavåg
00/1939: Ny motor: Wichmann BHK 40
05/1940: Drog fra Fosnavåg den 7/5-1940 for Shetland.
05/1940: Rekvirert av Britiske myndigheter etter ankomst Lerwick, Shetland
01/1944: Ble benyttet som ferjetjeneste utenfor Derry, Nord Irland da hun sank den 1-1944 etter kollisjon
Refererer til Ragnar Ulsteins opplysninger om Englandsfarten, hvor det står følgende
M/B "SANDVIKHORN"- M 181 HØ - drog den 7.mai 1940 fra Fosnavåg saman med M/B "VESTERN"
med seks nordmenn, ein halv tropp britiske soldater og ein tysk fange. Det var avtalen at
SANDVIKHORN skulle vende tilbake frå Shetland. Men då dei kom dit etter en god overfart (Baltasund)
fekk dei ikke lov til det. Skipper og eiger på SANDVIKHORN var Johan Vike, Fosnavåg.
Han og mannskapet melde seg til krigsteneste