D/S Flytende hvalkokeri Guvernøren

Other names
ex Imo,ex Tampican,ex Runic
Call sign
MJGB
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1889
Yard number
211
Month of delivery
Februar

Tonnage

Gross tonnage:
5.043
Net tonnage:
3.161
Deadweight:
3.405

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 506
Speed:
13

Dimensions

Length:
430.7'
Beam:
45.1'
Draft:
30.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    02/1889: Levert som RUNIC til Oceanic Steam Nav. Co. Ltd( White Star Line) Liverpool
    00/1895: Solgt West India & Pacific S.S. Co. Ltd., Liverpool, UK, nytt navn  TAMPICAN
    00/1900: Solgt til F. Leyland & Co. Ltd., Liverpool, U.K.
    00/1912: Solgt South Pacific Whaling Co. A/S( R. Osmundsen) Kristiania, nytt navn IMO
    00/1912: Ombygd til flytende kokeri ved Framnæs Verksted
    12/1917: Kolliderte 7/12  med fransk skip D/S MONT BLANC i Halifax, Nova Scotia Hun eksploderte ,da de hadde ammunisjon og sprengstoff ombord IMO kom i brann og drev i land i Dartmouth. Tilsammen omkom 1963 personer  ,derav 6 personer + losen på IMO. Datidens verste ulykke
    12/1919: Satt i fart igjen etter omfattende reparasjoner.
    09/1920: Solgt til The South Pacific Whaling Co. A/S ( Chr. Christensen ) Sandefjord nytt navn  GUVENØREN
    00/1921: Overført til A/S Odd ( Chr. Christensen  A/S) Sandefjord
    11/1921: Grunnstøtte 29. november på østsiden av Falklandsøyene på reise Montevideo til South Shetland for å drive fangst.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin. 3-sylindere, diam.: 29,0’’–47,5’’–77,5’’, slag/stroke: 60,0’’. Maskineri bygget ved Palmer’s Ship Building & Iron Co. Ltd, Jarrow-on-Tyne, England. Kjeler samme.