M/K Blåsel

Other names
ex Barry
Call sign
LFOC - MNLD
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1907
Yard number
Ukjent

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
54
Net tonnage:
19

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 96
Built by:
J & C. O. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm.
Speed:
7,5

Dimensions

Length:
71.0'
Beam:
18,1'
Draft:
7.9'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    00/1907: Levert som BARRY til Peder Pedersen Kalslet, Tromsøsundet, Tromsø
    00/1919: Ny motor: Bolinder  BHK 96  Fart
    02/1937: Solgt til Conrad Rye-Holmboe, Tromsø, nytt navn  BLÅSEL
    08/1937: Forlenget 8.0'- Brutto: 54 tonn. NET: 19 tonn
    03/1943: Pårent av slepebåt Danzig 2. mars 1943 ved kaien i Tromsø. Se sjøforklaring.
    00/1961: Kondemnert.

    Besetning : 7 personer

    Passasjersertifikat for 10 personer

    Kaptein: Lorentz Albertsen, Tromsø


    Leid motorkutter i erstatningsruten:

    Tromsø til Finnmark fra 17.10.41 til 31.10.44. 
    I perioden gjennomførte 56 turer til Hammerfest, 32 til Honningsvåg, 1 til Kjøllefjord, 4 til Mehamn,
    1 til Berlevåg, 7 til Båtsfjord og 13 til Vardø. 


    Sources

    Ref: Hurtigruteselskapenes Erstatningsrutefart
    Tromsø-Finnmark Oktober 1941 til Oktober 1944
    ved Einar B. Larsen