D/S Courier

Tonnage

Gross tonnage:
587
Net tonnage:
357
Deadweight:
800

Engine

Propulsion:
Engine size:
NHK 67 IHK 325
Speed:
8,25 knop

Dimensions

Length:
161.8'
Beam:
26.6'
Draft:
15.3'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    8/1883: Lisleby Fabrik, Fredrikstad - COURIER
    4/1898: P/R Courier v/ And.Jacobsen, Fredrikstad - COURIER
    5/1899: R. M. Peterson, Moss - COURIER
    2/1902: R. M. Peterson, Fredriksværn - COURIER
    2/1905: R. M. Peterson m.fl., Fredriksværn - COURIER
    2/1910: R. M. Peterson m.fl., Kristiania - COURIER
    10/1913: A/S D/S Courier v/ Jacobsen & Co, Langesund - COURIER
    5/1915: Johs. Sundfør, Haugesund - COURIER
    5/1915: A/S D/S Robert Lea (Erik Grant Lea) Bergen - COURIER
    7/1915: omdøpt - ROBERT LEA
    9/1916: Oppbrakt i kanalen 22/9 av tyske jageren SMS V47,V67 & V68. Erklært god prise og brukt av den Kaiserlige tyske marine som hjelpeskip for krysseren - ARCONA
    7/1917: Grunnstøtte og sank 28/7 ved Terschellingen, Nederland.


    Maskineri:
    Compound dampmaskin, 2-sylindere, diameter, 19,6”–35,5”, slag/stroke: 23,4”. Maskineri bygget ved Lindholmens Werkstads A/B, Göteborg, Sverige. 1890 Kjeler bygget ved Nylends Verksted, Kristiania.